Az ipari és a szolgáltató szektor élen jár az innovációban. A magyar vállalatok leginkább digitális innovációkra költenek, bár kissé visszafogták ilyen irányú kiadásaikat. Ismét növekszik azonban a kedvező környezeti hatásokkal járó fejlesztések száma. A K&H Csoport félévente, harmadik alkalommal készít felmérést a magyarországi közepes- és nagyvállalatok körében. A felmérés adataiból képzett K&H innovációs index javulást mutat és ezt a trendet eddig még nem törte meg az orosz-ukrán konfliktus kedvezőtlen hatása sem.
„A vállalati versenyképesség kulcsa az innováció” – jelentette ki a K&H innovációs indexről tartott hétfői sajtótájékoztatón Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője. Németh Balázs szerint a technológiák olyan gyorsan változnak, hogy csak a rugalmas, innovatív cégek képesek versenyben maradni. A K&H innovációs indexe azért hiánypótló, mert időről időre megmutatja, hogy hol áll a magyar gazdaság az innovációs versenyben és a gazdaság főszereplői milyen fejlesztésekkel készülnek a jövőre.
Digitális fejlesztésből nincs hiány
2022 első félévében a K&H innovációs index 30 pontra emelkedett az előző alkalommal mért 28 ponthoz képest. „A 2021 második félévi méréshez viszonyított 2 pontos növekedés elsősorban a már megvalósult és a digitális fejlesztéseknek köszönhető” – tájékoztatott Németh Balázs, aki kiemelte: „A digitális innováció alindex számottevően, 5 ponttal emelkedett. Az alindexek közül egyik értéke sem csökkent, vagyis a cégek továbbra is kiemelten fontos feladatként kezelik az innovációt.”A felmérés szerint digitális fejlesztés elsősorban a vállalati háttérfolyamatok, valamint a logisztika terén valósultak meg, jellemzően a 300 millió és 1 milliárd forint közötti árbevételű közepes cégeknél, zömében a kereskedelemben.
Innovatív és környezetbarát megoldások kéz a kézben
A felmérésben résztvevő vállalatok harmada foglalkozott olyan beruházással, amely kedvezőbb környezeti hatással jár. A kelet-magyarországi cégek az átlagosnál jelentősen magasabb arányban számoltak be környezetbarát fejlesztésekről, és a régióban nőtt az ilyen tevékenységre szakosodott vállalkozások száma is.
Néhány aggasztó tendencia
A K&H innovációs indexben résztvevő vállalatoknál alacsony az innovatív termékekből vagy szolgáltatásokból származó árbevétel aránya és csökkent az új terméket vagy szolgáltatást bevezető vállalatok száma is. Csökkent azoknak a vállalatoknak a száma is, amelyek árbevételének több mint 20 százalékát teszik ki az innovatív termékek vagy szolgáltatások.
A vállalatok 16 százaléka nyert el kutatás-fejlesztési támogatást az elmúlt 2 évben – és nőtt azoknak a cégeknek az aránya, amelyek akár többször is hozzájutottak ilyen forrásokhoz.
Az orosz-ukrán konfliktus a megkérdezett vállalatok innovációs tevékenységének mindössze 27 százalékára fejtett ki kedvezőtlen hatást, 68 százalékuknál nem okozott ilyen problémát. A jövőre nézve azonban már pesszimistábbak a vállalatok: 37 százalékuk jelezte, hogy innovációs programjára kedvezőtlen hatást gyakorolhat a konfliktus.
A K&H innovációs index módszertana
A K&H 2021 óta, harmadik alkalommal közli az innovációs indexet. Az idei adatgyűjtést március 28-a és április 19-e között végezték el. A K&H 360 olyan közepes és nagyvállalat innovációért felelős képviselőjét kérdezték meg telefonon, amelyek éves árbevétele meghaladja a 300 millió forintot. Az 52 kérdésből álló kérdéssorból összesen 4, úgynevezett kompozit alindexet hoztak létre, amelyek a már megvalósult, a tervezett, valamint a digitális innovációkról, illetve a cégek innovációs stratégiájáról adnak képet. Ezeknek az alindexeknek a súlyozott átlagából képezik a K&H innovációs indexet, amelyben legnagyobb súlyt – 50 százalékot – a jövőben tervezett innovációk kapják. Így a K&H innovációs index segít képet alkotni arról, hogy a cégek milyen területeken tartják kulcsfontosságúnak versenyképességük fokozását.