A jelentésbõl kiderül, hogy az MNB 2015 elsõ negyedévétõl 321 pénzügyi intézménynél indított úgynevezett témavizsgálatot az elszámolás, a forintosítás és a szerzõdésmódosulások lebonyolításának ellenõrzésére, a jegybank emellett a kockázatok mielõbbi feltárása és kiküszöbölése érdekében folyamatosan figyeli a fogyasztóktól érkezõ jelzéseket és kérelmeket. Tavaly év végéig a jegybank 104 alkalommal rendelt el ideiglenes intézkedést, 133 alkalommal élt fogyasztóvédelmi figyelmeztetéssel, amellyel felszólította a különbözõ intézményeket arra, hogy a kifogásolt magatartást haladéktalanul szüntessék meg. Az MNB együttesen 124 millió forint fogyasztóvédelmi és eljárási bírságot szabott ki a feltárt szabálytalanságok alapján az elszámolással kapcsolatban - olvasható a jelentésben.
Freisleben Vilmos, az MNB igazgatója, a jegybank fogyasztóvédelmi igazgatóság vezetõje kifejtette: fontos feladat, hogy a jegybank gyorsan tudjon reagálni a piaci történésekre és így hatékony segítséget tudjon nyújtani a fogyasztóknak. Fogyasztóvédelmi feladat az is, hogy idõben azonosítsák a kockázatokat, azok mérséklésére, megszüntetésére fókuszáló megoldásokat javasoljanak - ismertette Freisleben Vilmos.
Rámutatott: a fogyasztóvédelem védi a fogyasztókat, de ehhez az is kell, hogy maguk a fogyasztók is eleget tegyenek azoknak az elvárásoknak, éljenek azokkal a lehetõségekkel, amelyeket egyfajta garanciális elemként a jogalkotók beleépítettek a szabályokba. Freisleben Vilmos szerint fontos lehet például az, hogy az ügyfelek valóban a szerzõdés áttanulmányozására használják fel a hitelszerzõdés aláírása elõtti kötelezõ türelmi idõt, vagy ne tekintsék szükséges rossznak az életbiztosítások választása elõtt kötelezõen kitöltendõ kockázatvállalási képesség-felmérõ kérdõívet.
Freisleben Vilmos szerint fontos, hogy az ügyfelek folyamatosan jelzésekkel éljenek az MNB felé. A jegybank a jelzések egy részénél hatósági eljárást indíthat, minden jelzés segíti a felügyelet munkáját, hogy az esetleg kialakuló piaci torzulás ellen idõben fellépjen - mondta az MNB igazgatója.
Az igazgató kiemelte: az ajánlásokat a piaci szereplõk legalább olyan pontosan betartják, mintha azok rendeletek lennének. Az igazgató szerint az ajánlások sok esetben rugalmasabbak, mint a rendeletek.
Elmondta: az elmúlt év során az MNB fogyasztóvédelmi igazgatósága 1172 vizsgálatot hajtott végre felügyelt intézményeknél, ezek között 280 esetben állapítottak meg jogsértést, amelyek során 202 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki. Ebbõl 107 milliót a biztosítók, 49 milliót a bankok, 24 millió forintot a pénzügyi vállalkozások fizettek meg.
A jegybank igazgatója elmondta: az elmúlt idõszak legnagyobb ügyei a devizahitelek elszámolásával és a forintosítással kapcsolatos vizsgálatok voltak. Az elszámolás és a forintosítás során az MNB 4 rendeletet adott ki és 19 állásfoglalással, 129 gyakran ismételt kérdés megfogalmazásával és 535 egyedi intézményi kérdésre adott válasszal, valamint kitöltési segédletekkel támogatta az elszámolás minél zökkenõmentesebb lebonyolítását.
Kifejtette: az elszámolással kapcsolatban 29 823 érdeklõdõ megkeresés érkezett a Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központhoz (PFK), ezek döntõ részében a PFK arról tájékoztatta az ügyfeleket, hogy a panasz-eljárásnak mi a menete: elõbb az intézményhez, majd utána a Pénzügyi Békéltetõ Testülethez (PBT) kell fordulni. A PBT-hez 16 ezer beadvány érkezett, ezek 1 százalékában adtak igazat az ügyfeleknek. A PFK-hoz 1042 esetben hivatalos panasszal fordultak az ügyfelek.
2016.03.22
Elkészült az MNB Pénzügyi fogyasztóvédelmi jelentése, amely tartalmazza az elszámolás folyamatának áttekintését, illetve az elmúlt másfél év összes fontos eseményét próbálja a fogyasztóvédelem szempontjából megvizsgálni - írja az MTI.