A Lízingszövetség és a Gémosz betiltatná az öreg autók behozatalát
2016.04.11
A Magyar Lízingszövetség és a Gépjármû Márkakereskedõk Országos Szövetsége (Gémosz) azt szeretné elérni, hogy csak 8 évnél fiatalabb autókat hozzanak be az országba.

A két szakmai szervezet közös, az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az új autók piaca 2013 és 2015 között 37 százalékkal bõvült, ám ezzel párhuzamosan a külföldrõl behozott autók száma 74 százalékkal nõtt, az importból származó autók átlagéletkora pedig eléri a 11 évet. 

A lízingszövetség és a Gémosz szerint a külföldrõl behozott használt autók esetében meg kellene követelni legalább az Euro 4-es, azaz a magyar szabályok szerint legalább 9-es környezetvédelmi osztályjelzést is. Míg 2013-ban 56 200 új autó talált gazdára, 2014-ben már 67 500-at adtak el a kereskedõk, tavaly pedig 77 200-at. Eközben 2013-ban 70 700, 2014-ben 96 700, 2015-ben pedig 122 600 használt autót helyeztek forgalomba.  

A lízingszövetség és a Gémosz szerint a használt autók importjának növekedése kedvezõtlen tendencia, hiszen az autók átlagéletkora magas, sok használt autó elõélete sem "garantált", számos autónál tekerik vissza az órát, ráadásul több használtautó-importtal foglalkozó cégnél felmerül a visszaélés gyanúja is. 

"Rontja az összképet, hogy a behozott használt autók 34 százaléka 11-15 éves, 25 százalékát pedig 16 évnél is régebben gyártották, ezek a modellek ma már korszerûtlenek" - mondta Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke a közlemény szerint. 

"A korszerûtlen, alacsony áron behozott használt autók konkurenciát jelentenek az új autók piacának, pedig a vásárlók számára ezek a sok esetben ismeretlen elõéletû, 10-20 éves személygépkocsik már rövidebb távon is jelentõs kiadást jelenthetnek a meghibásodások miatt" - fogalmazott az alelnök.   

Gablini Gábor, a Gémosz elnöke kiemelte: "nagyon sok külföldrõl öreg autókat behozó kereskedõ tûnik el egyik pillanatról a másikra, ráadásul a használtautó-import közel háromnegyedét õk intézik a Gémosz becslése szerint." Sok olyan autó kerül a magyar piacra, melyeket a nyugati országokban környezetvédelmi szempontok miatt már megsemmisítenének - tette hozzá. 

"Egy korszerû, tiszta elõéletû, rendszeresen szervizelt, Magyarországon használt autó biztosabb megoldást jelent az autóvásárlóknak, és hosszabb távon a vásárláskori magasabb ár a fenntartási költségeken keresztül megtérülhet" - mondta Tekse Kálmán.