Biztonságosabbak-e az elektromos járművek?
2022.09.10

Elméletileg biztonságosabbak lesznek, már csak azért is, mert a hatalmas akkumulátorteljesítmény számtalan érzékelő és kapcsolódó biztonsági eszköz használatát teszi lehetővé. De mindannyian tudjuk, hogy az elméletek hogyan működnek a gyakorlatban.

Az elektromos járművek gyors ütemű elterjedése a biztosítók szempontjából felveti azt a kulcskérdést: biztonságosabbak vagy kockázatosabbak ezek a járművek? A Cambridge Mobile Telematics ezért alaposan megvizsgálta az eddigi teljesítményt, azonban nem jutott egyértelmű eredményre, a befolyásoló tényezők ugyanis összetettek.

Egyrészt a CMT-jelentés megállapította, hogy az elektromos motorokkal elérhető nagyobb gyorsulás sokkal nagyobb kockázatot jelent az elektromos járművek (EV-k) számára a gyorsulás és a kanyarodás szempontjából. A Tesla vezetőinél például 3,5-4-szer nagyobb gyorsulási kockázatot állapítottak meg, mint a belső égésű motorral (ICE) hajtott járművek vezetőinél. A Tesla-vezetőknél 76%-kal magasabb volt a kanyarodás kockázata is. Ugyanakkor átlagosan 35%-kal ritkábban használják  okostelefonjaikat vezetés közben, mint az ICE járművezetők.

A Tesla-sofőrök esetében 7%-kal nagyobb a gyorshajtás valószínűsége a belső égésű járművekkel közlekedőkhöz képest. Ezek a magas kockázatú vezetői szokások azonban nem jelentenek magasabb baleseti arányt a Tesla-vezetők esetében. Azok, akiknek Teslájuk és belső égésű járművük is van, valójában majdnem 50%-kal kisebb valószínűséggel okoztak balesetet a Teslájukkal, kilométerenként számolva, mint ICE járművükkel.

Nem úgy a Porsche vezetők. A jelentés szerint: A Porsche vezetői 129%-kal nagyobb valószínűséggel gyorsulnak, 40%-kal nagyobb valószínűséggel fékeznek hirtelen és 15%-kal nagyobb valószínűséggel gyorshajtanak. Érdekes adat még, hogy a Porsche-vezetők 55%-kal nagyobb valószínűséggel szenvednek balesetet Porsche vezetése közben, mint a belső égésű járművük vezetése közben.

A kérdések még zavarosabbá válnak az olyan tényezők vonatkozásában, amelyek idővel jelentősen változhatnak, különösen az akkumulátorok teljesítményének és hatótávolságának javulásával. Jelenleg egy kompakt elektromos autóval megtett átlagos út időben 10%-kal, távolságban pedig 26%-kal rövidebb, mint a belső égésű járműveké - áll a jelentésben. Az utazások lerövidülése hideg időben még hangsúlyosabb. Az akkumulátor-technológia gyors fejlődése azonban ezen a téren is változást hozhat.

Az ugrásszerű üzemanyagár emelkedés szintén fontos befolyásoló tényező. A Teslával és belső égésű járművel egyaránt rendelkező személyek által Teslával megtett utak aránya a 2021. januári 63%-ról mostanra 70%-ra emelkedett az összes utazáson belül.

Ahogy a vezetők viselkedése, a biztonsági funkciók, az akkumulátorok teljesítménye, az üzemanyagárak és más tényezők rendeződnek, az elektromos autókról még az is kiderülhet, hogy ritkábban okoznak balesetet, mint a belső égésű járművek – vagy épp ellenkezőleg…

A jövő elektromos járművekkel teli útjai teljesen más kockázatot jelentenek majd, mint a maiak. Az, hogy milyen járművet vezet ugyanaz az ember, befolyásolja a járművezető kockázati profilját. Más szóval, ugyanaz a járművezető más vezetői kockázatot jelent attól függően, hogy milyen járművel közlekedik egy adott út során. A kutatásból kiderült, hogy az EV-k hajlamosabbak a gyorsulási és gyorshajtási kockázatra, és hogy az akkumulátorok hatótávolsága és az időjárás is befolyásolja az utazás hosszát és időtartamát. Ezek a megfigyelések csak a kezdetét jelentik az elektromos jövő megértésének, amit a technológia fejlődése és a telematikai termékek elterjedése tesz lehetővé.