Növekszik a kibertámadások száma a kkv-k körében
2022.11.09

A brit kis- és középvállalkozások (kkv-k) több mint egyötöde (21%) szenvedett el kiberincidenst vagy támadást az elmúlt 12 hónapban, mégis 34%-uk nem rendelkezik kiberbiztosítással - derült ki az Aviva által közzétett legfrissebb SME Pulse felmérésből.

A vállalkozások által leírt leggyakoribb kiberincidensek közé tartoztak a nagyobb rendszerhibák vagy kiesések (8%), a pénzlopás vagy adathalászat (7%), a rosszindulatú szoftverfertőzések (6%) és a zsarolóprogramok vagy zsarolási kísérletek (5%).

A felmérésre adott válaszokból az is kiderült, hogy a kkv-k 50%-a jobban támaszkodik a digitális rendszerekre, mint a Covid-19-járvány előtt, 44%-uk pedig már felhőalapú technológiát használ.

Az Aviva szerint a kiberbűnözés egyre nagyobb problémát jelent, és riasztó, hogy sok kkv-nak vagy nincs, vagy nem tudja, hogy van-e fedezete.

Kibernetikai tévhitek

A felmérésben résztvevők mindössze 8%-a számolt be arról, hogy rendelkezik különálló kiberbiztositási kötvénnyel, míg 10%-uk nem tudta, hogy egyáltalán van-e kiberbiztosítása.

A kiberbiztosítással nem rendelkező kkv-k közül 38% mondta azt, hogy a döntés oka az volt, hogy nem hitték, hogy kibertámadás célpontjai lennének. Eközben 27%-uk arról számolt be, hogy ez nem volt releváns a vállalkozásuk számára.

Mások azt mondták, hogy túl drága (18%), míg 16% azt mondta, hogy nem tudott a kiberbiztosítás létezéséről, 11% pedig arról számolt be, hogy azért nincs szükség fedezetre, mert a vállalkozás már költött informatikai biztonsági ellenőrzésekre.

Arra a kérdésre, hogy milyen fedezetet tartanának fontosnak kiberbiztosítások esetén, a válaszadók 52%-a az üzletmenet megszakítására (BI) vonatkozó fedezetet, 46%-uk pedig az adatvédelmi incidensekre vonatkozó fedezetet választotta.

A válaszadók 42%-a szerint a rendszerhibákra, hálózati kiesésekre, kiberzsarolásra és zsarolóprogramokra kellene fedezetet nyújtani, ezt követik a kártérítési perek esetén (38%) fedezetet nyújtó biztosítások, amit a sérült adatok (34%), a hatósági bírságok (24%) és az elvesztett ügyfelek (23%) költségeit térítő fedezetek.