Az egyérintéses fizetés az automatáknál is közkedvelt
2016.11.17
A Mastercard szerint bõvülés várható az egyérintéses fizetésre alkalmas automaták piacán a következõ évben. A kártyatársaság kutatásai szerint a felhasználók szívesen fizetnek kártyával az ital- és áruautomatáknál, és nyitottak a legkülönfélébb újgenerációs megoldásokra is. Iparági tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy a kártyás vásárlások átlagosan 8-15%-os értékesítés bõvülést hozhatnak az üzemeltetõknek, és várhatóan ez az érték nõni fog, ahogy a vevõk egyre inkább megkedvelik az új fizetési lehetõséget.

Töretlen az egyérintéses fizetés népszerûsége Magyarországon, melynek hatása már az automata üzletágban is érzékelhetõ. Hétrõl hétre egyre többen fizetnek érintõkártyával, néhány pillanat alatt azoknál az ital- és áruautomatáknál, amelyekbe ún. virtuális POS (vPOS) terminált telepítettek . Az ilyen egységeknél a hazai bankkártyás vásárlások aránya átlagosan 18-22% a készpénzes fizetésekkel szemben, de vannak olyan kiugró helyszínek is, ahol 90%-os a kártyahasználat - derült ki 74 vPOS terminállal ellátott magyarországi automata fizetési adataiból . A vPOS terminálokat biztosító Nayax várakozásai szerint az elkövetkezõ hetekben közel 130 új automatás terminál telepítése várható, valamint további rendelésekre is számítanak a kezdeti pozitív tapasztalatok eredményeként. 


A vPOS terminálokat már most is több területen alkalmazzák Magyarországon, az étel- és italautomaták mellett például önkiszolgáló autómosókban, vagy akár kutyamosókban is. A felhasználási lehetõségek száma szinte végtelen, a vásárlók pedig kifejezetten nyitottak az automatás újdonságokra – derült ki a Mastercard legfrissebb kutatásából . Bár a megkérdezett felhasználók jelenleg leginkább kávét vagy cappuccinót vásárolnak automatából (93%), igény lenne többek között fûszer-, cipõtisztító-, kutyaeledel-, kerékpáralkatrész- és mobiltöltõ-automatára is. Az automatákban elérhetõ italok jobban fogynak, mint az ételek, de édességet (52%), chipszet és sós ropogtatnivalót (51%), szendvicset (43%) és túró rudit (40%) is szívesen vesznek a válaszadók. Bár egyelõre kevesen tudják, hogy vannak olyan automaták, amelyeknél bankkártyával is fizethetnek (11%), a vásárlók üdvözölnék ezt a lehetõséget az általuk használt automaták esetében is. Az online felmérésben megkérdezettek mintegy 2/3-a nyitott a kártyás fizetésre az automatáknál, 50 százalékuk - ha tehetné - mindenképpen bankkártyával fizetne, míg a másik nagy tábor akkor élne ezzel a lehetõséggel, ha éppen nem lenne nála elegendõ aprópénz. 


A kutatás során fény derült arra is, hogy a pénztárnál való sorban állás elkerülése miatt nagyon népszerûek a BKK és a MÁV jegyautomatái is. Az ital- és snack-automaták pedig fõleg azért kedveltek, mert gyors vásárlást tesznek lehetõvé, 24 órán keresztül elérhetõk, és a korlátozott választék miatt egyszerû a döntéshozatal a megvásárolni kívánt termékeket illetõen. Az automaták akkor is jó szolgálatot tesznek, ha más üzlet vagy büfé nincs a környéken. Az ital-automaták esetében ugyanakkor bosszúságot jelenthet, ha kifogy valamelyik hozzávaló (pl. a kávénál a cukor vagy a pohár) vagy esetleg a termék minõsége nem elsõ osztályú, de a fizetési lehetõségek korlátozottsága is okozhat kellemetlenséget. Az intelligens automaták megjelenésével ezek a nehézségek egyre könnyebben lesznek kiküszöbölhetõbbek, hiszen lehetõvé válik a készletek távoli nyomon követése és a legkülönbözõbb felhõ alapú szolgáltatások és adatelemzési lehetõségek használata. Míg a hagyományos automaták nem képesek nyomon követni, hogy kik a vásárlóik, milyen termékek érdeklik õket, vagy éppen melyek a kevésbé népszerû árucikkek, illetve arról sem tudják tájékoztatni az üzemben tartójukat, ha meghibásodtak, az okos automaták erre mind képesek. Sõt, az újfajta, okos automaták nagy részénél az egyérintéses fizetési funkció is elérhetõ, így a fizetés csupán néhány pillanatot vesz igénybe. 


„Ahogyan az innovatív fizetési megoldásokkal felszerelt okos automaták felváltják elavult elõdeiket, lassan elfelejthetjük, milyen dühítõ volt egykor az el nem fogadott vagy éppen elnyelt pénzérmékkel, begyûrt vagy elszakított bankjegyekkel bajlódni. Most már az automaták piacán is egyre gyakoribb az egyérintéses fizetés, amely egyébként rendkívül népszerû hazánkban - a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2016. második negyedévében az ilyen fizetések száma már meghaladta a hagyományos kártyás tranzakciókét ” – mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelõs igazgatója. „A kutatásaink azt igazolják, hogy a bankkártyás fizetési funkciónak az ital- és áruautomaták piacán is van létjogosultsága. A felhasználók szívesen veszik elõ a kártyájukat az automatáknál, és kedvezõen nyilatkoznak az újításról.”


Pozitív visszajelzések érkeztek a Magyar Ital és Áruautomata Szövetség (MIÁSZ) és a Mastercard támogatásával idén õsszel indított automatás kezdeményezés kapcsán is. Szombathelytõl Budapesten keresztül egészen Miskolcig összesen húsz ital-és áruautomata kap bankkártyás fizetési funkciót egy pilot projekt keretében, amelyben több iparági szereplõ is közremûködik. A kiválasztott helyszínek között egyetem, vasútállomás, kereskedelmi egység, gyógyszergyár, középiskola és kórház is megtalálható. A pilottal egy idõben a Szövetség közvélemény-kutatást indított a helyszíneken, amelynek célja az volt, hogy felmérje az automaták használatával kapcsolatos észrevételeket, igényeket. A személyes adatfelvételt online kérdõíves kutatással is kiegészítették. A válaszokból kitûnik, hogy a vásárlók alapvetõen nyitottak az automaták használatára. A válaszadók döntõ többsége (74%) jelezte, hogy azért nem vásárol automatából, mert nem található egység a közelében. A MIÁSZ közvélemény-kutatása megerõsítette, hogy a felhasználók leginkább a kényelem és a gyorsaság miatt választják az automatákat, és többségük élne a bankkártyás fizetési lehetõséggel. A vásárlás helyszíneként a legtöbb válaszadó munkahelyet vagy iskolát jelölt meg, de népszerûek a váróhelyeken (pl. busz- vagy vasútállomáson, rendelõkben) található automaták is.