Óriási roham indulhat az elektromos autókért
2022.12.07

A hatóság ár kivezetése után az autósok milliói szembesülnek a piaci árral, illetve annak jelentős költségnövelő hatásával. Mindez tovább növeli az e-modellek "üzemanyag" költségelőnyért, ezért a Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület arra számít, hogy roham indulhat az elektromos autókért.

A szervezet közleménye szerint az a korábbi tévhit is megdőlni látszik, miszerint kizárólag az állami támogatások tartják életben az e-autók iránti keresletet. A kiadott zöld rendszámok száma 1 év leforgása alatt közel 60 %-kal növekedett, melyből egyre nagyobb részarányt képviselnek a tisztán elektromos modellek.

Jelentős az e-modellek költségelőnye

A hatósági ár kivezetése katalizátorként funkcionálhat. Egy átlagos, 100 kilométeres távon az e-autó fogyasztási igénye 15 kilowattóra körül realizálódik, ami otthoni töltéssel, 40 forintos egységárral számolva 600 forintot jelent. Ha 70 forintos áram díjjal (éves kvóta feletti rész után) kalkulálunk, akkor ez 1050 forintot jelent. Ugyanez a 100 kilométeren nagyon kedvezőnek számító 6 liter üzemanyagot elégető belsőégésű motorral szerelt autó (az ársapka utáni, jelentős csökkenésen áteső piaci 675 forint/liter átlagárral) esetében több, mint 4000 forint. Tehát a ráfordítás rendre közel hétszeres, míg 70 forintos áramdíj esetében közel négyszeres.

Tehát elektromos autóval ugyanazon út megtétele akár heted annyiba is kerülhet, mint hagyományos üzemanyaggal működő gépjárművel. Természetesen mindkét esetben (elektromos és hagyományos meghajtás) a fogyasztási érték nő, amennyiben nagyobb méretű gépjárműveket hasonlítunk össze, de az üzemanyagon elérhető költségmegtakarítás ebben az esetben is az e-modellek oldalára billenti a mérleget, a különbség arányaiban megmarad.

A fenti üzemanyag megtakarításon kívül az alacsonyabb karbantartási költségek, a napelemmel elérhető további költségmegtakarítások (bár itt visszatáplálás felfüggesztése lassító hatással bír), illetve a különböző adó és illetékkedvezmények, mint a gépjármű adó, cégautó adó, regisztrációs adómentesség vagy a vagyonátruházási illetékmentesség intézményei megmaradnak.

A kínálat nem tud lépést tartani

Jelenleg a kínálat nem képes kielégíteni a keresletet. Vannak olyan elektromos autó modellek, melyek rendelésfelvételét a forgalmazó felfüggesztette. Ugyan a legtöbb e-modell elérhető, de azok szállítási ideje még a hagyományos belsőégésű motorral szerelt modellek szállítási határidejét is messzemenően túlszárnyalja, nem ritka az 1 éves várható szállítási idő sem.