Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) arra szólította fel az európai kormányokat, hogy növeljék az ittas vezetés ellenőrzésének számát, és egyszerűsítsék az ellenőrzések elvégzésére vonatkozó eljárásokat, mivel az új adatok azt mutatják, hogy a határértéket túllépő járművezetők aránya számos európai országban visszatért a járvány előtti szintre.
Az Európai Unióban évente legalább 4000 halálesetet lehetne megelőzni, ha megszüntetnék az ittas vezetést. Az ETSC szerint a széleskörű, jól látható és nyilvánosságot kapó ellenőrzések, valamint az ellenőrizetőség, rajtakaphatóság érzése kulcsfontosságú az alkohollal kapcsolatos közúti balesetek hatékony csökkentéséhez.
Az ETSC által elemzett adatok azt mutatják, hogy az ellenőrzések száma számos országban jelentősen csökkent a Covid-19 világjárvány idején. És bár egyes országok most ismét növelik az ellenőrzések számát, ez nem történik elég gyorsan. A határértéket túllépő járművezetők aránya sok országban visszatért a járvány előtti szintre.
Az elmúlt évtizedben tíz országban csökkent az egy főre jutó ittas vezetési ellenőrzések száma, és mindössze hat országban nőtt. Aggasztó, hogy tizennégy ország nem is gyűjt nemzeti adatokat az elvégzett alkoholellenőrzések számáról, köztük Belgium, Bulgária, Svájc, Csehország, Németország, Dánia, Magyarország, Izrael, Luxemburg, Lettország, Málta, Hollandia, Szlovákia és Szerbia.
Az ittas vezetés ellenőrzésének növelése és nyomon követése mellett az ETSC szerint a nemzeti kormányoknak biztosítaniuk kell, hogy a vizsgálatokat mindig véletlenszerűen és anélkül lehessen elvégezni, hogy a rendőrségnek először ittas vezetés gyanújával kellene eljárnia. A közlekedésbiztonsági kampányt folytató szervezet azt is kéri, hogy minden ország kövesse a norvégiai modellt, ahol a rendőrség az ún. bizonyító erejű alkoholszondákat használhatja az utak mentén. Sok országban még mindig szükség van a rendőrőrsön vagy kórházban végzett vérvizsgálatra, ami a rendőrség és az orvosok erőforrásait veszi igénybe, és sokkal kevesebb végrehajtási ellenőrzést végeznek.
Az ETSC szerint a pénzügyi szankciók is hatékonyabbak lehetnek, ha jövedelemhez kötődnek. A jelentés Dánia példáját említi, ahol az ittas vezetésért kiszabott bírságokat a járművezető véralkoholkoncentrációjának (BAC) és havi jövedelmének szorzójához kötik.
Több országban, köztük Litvániában és Lengyelországban egyes visszaeső és első alkalommal elkövetett súlyos bűncselekmények elkövetőitől megkövetelik, hogy járművükbe alkoholszondás készüléket (alkoholblokkolót) szereljenek be, amely a motor beindításához megköveteli a sofőr józanságát.
Az alkoholzár-alapú rehabilitációs rendszerek segíthetnek a járművezetőknek abban, hogy továbbra is produktív életet éljenek, és megtarthassák munkahelyüket, mivel továbbra is biztonságosan vezethetnek, amíg az alkoholzárat használják. Az egyszerű vezetési tilalmak hatástalanok lehetnek, mert sok visszaeső elkövető egyszerűen figyelmen kívül hagyja azokat, és mégis vezet, mivel semmi sem akadályozza meg, hogy alkoholos befolyásoltság alatt vezessen.
A vezetői engedélyekre vonatkozó jelenlegi uniós jogszabályok tiltják, hogy alkoholfüggő személyek számára vezetői engedélyt adjanak ki. Sok alkoholfüggő ember számára előnyös lenne egy olyan vezetői engedély, amely a járművezetést csak interlockkal felszerelt járművekre korlátozza. Ez azonban jelenleg nem engedélyezett. Az ETSC azt kéri, hogy a vezetői engedélyekről szóló uniós irányelv jövő évi frissítésekor oldják fel ezt a korlátozást.