Életveszélyesek lehetnek az elektronikai fusimunkák az autóban
2017.01.19
Rendkívül súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb mûszaki elemek mûködését ellenõrzõ nem jogtiszta, vagy nem megfelelõen frissített diagnosztikai eszközök, hívja fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT). A szervezet egy olyan önszabályozó zárt ellátási rendszer kialakítását sürgeti, amely mérsékelheti az ellenõrizetlen forrásból származó hardverek és szoftverek forgalomba kerülését és a fogyasztókat érintõ kockázatokat.

Iparági becslések szerint a gépjármû javítás területén mûködõ 10 ezer vállalkozás ötödénél, míg az engedéllyel nem rendelkezõ több tízezer „javítónál” az elektronikus rendszereket vizsgáló eszközök illegális forrásból származnak. Ez a fogyasztóknak súlyos közlekedésbiztonsági kockázatot jelent.

„A legsúlyosabb problémát a légzsákok vezérlésébe, az ABS-be, az ESP-be, a sávelhagyást figyelõ kamerás rendszerekbe, illetve minden egyéb számítógép-vezérlésû szerkezetbe történõ szakszerûtlen beavatkozás jelenti. Ezek az eszközök egy egységes rendszer elemei, ezért amikor az egyik megsérül, akkor az a többi kapcsolt elemnél is mûködési rendellenességet okozhat” – hívta fel a jelenségre a figyelmet Gablini Gábor, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület vezetõségi tagja és a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke.
Hozzátette: a nem ellenõrzött forrásból származó mûszaki információk a javítás során hibás végeredményt adhatnak, amelyek meghibásodást eredményezhetnek, és környezetkárosító hatásuk is jelentõs lehet.

Szakértõk szerint az online kereskedelmi csatornákon olcsón beszerezhetõ, de nem jogtiszta gépjármûvizsgáló diagnosztikai berendezések többsége az említett vállalkozói engedéllyel nem rendelkezõ magányszemélyeknél köt ki; ez pedig a különbözõ berendezések és eszközök forgalmazóinak átlagosan évi 6 milliárd forintos kárt okoz. Azonban a jelenség azért is jelent komoly kockázatokat, mert nem jelzik az autó szoftveres elemeiben fellépõ esetleges hibákat, rosszabb esetben pedig még rontanak is az autó mûszaki állapotán.

Németh Mónika, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkára elmondta: „Hangsúlyoznunk kell a tulajdonos felelõsségét azzal kapcsolatban, hogy kellõ körültekintéssel válassza ki a legális piaci szereplõk közül azt a szervizt, amelyben megbízható minõségû szolgáltatás keretében átvizsgálják és szükség esetén kijavítják a gépkocsi szoftverelemeit. Fontos, hogy az autótulajdonos minden esetben kérjen tételes számlát.”

Tapasztalatok alapján megállapítható, hogy az importált használtautók 20-25%-a kiiktatott, vagy csökkentett hatásfokú kipufogógáz-tisztítóval, továbbá hiányos, manipulált biztonsági rendszerrel (például ESP, ABS, légzsákok, övfeszítõk, stb.) üzemel, ami az autótulajdonosnak biztonsági kockázatokat és súlyos anyagi veszteségeket okoz.

„A legfontosabb célkitûzésünk, hogy elõsegítsünk egy olyan önszabályozáson alapuló, zárt rendszer kialakítását, amely mérsékli az illegális online kereskedelmen keresztül vásárolható hamis mûszaki termékek arányát”- tette hozzá a Németh Mónika.