Öt intézkedés a közúti halálesetekkel szembeni fellépéshez
2023.02.21

A ma közzétett új adatok szerint tavaly 20 600 halálos közúti baleset történt az EU-ban, ami 3%-os növekedést jelent 2021-hez képest. De 10%-os csökkenés 2019-hez képest, amely a Covid-19 világjárvány előtti utolsó év volt.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács öt olyan intézkedést javasol, amelyek végrehajtását az EU-nak és az európai kormányoknak fontolóra kellene venniük annak érdekében, hogy a 2030-ig tartó évtizedben a közúti halálesetek és súlyos sérülések száma a felére csökkenjen.

  • Növeljék a közlekedésrendészet szintjét

A meglévő közúti közlekedési jogszabályok hatékony végrehajtása azonnali, egyszerű és egyértelmű módja a közúti biztonság javításának. Az elmúlt években számos európai országban csökkent az ittas vezetés betartatása, és a gépjárművek sebességének, a biztonsági öv viselésének és a mobileszközökkel való figyelemelterelésnek az ellenőrzése is nagyon eltérő a kontinensen. Uniós szinten a határokon átnyúló jogérvényesítésről szóló irányelv jövő hónapban esedékes felülvizsgálatának biztosítania kell, hogy a nem honos járművezetők által elkövetett minden egyes szabálysértést nyomon kövessenek.

  • A kerékpározásba és a gyaloglásba történő beruházások növelése

Az elmúlt években a kerékpározás és a gyaloglás aránya számos országban növekedni kezdett. Ugyanakkor e csoportok körében a halálozások száma stagnált vagy nőtt. A kerékpározás arányának növekedése és a kerékpáros halálesetek számának növekedése közötti kapcsolatot az infrastruktúrába történő beruházások jelentős növelésével kell megtörni, például biztonságos, összefüggő, elkülönített kerékpárutakból álló hálózatok kiépítésével. Az EU előírja a nagyobb városoknak, hogy kötelezzék el magukat a fenntartható városi mobilitási tervek kidolgozására, de többet kell tenni annak érdekében, hogy a helyi önkormányzatok valós és tartós változásokkal kövessék ezeket a terveket.

  • A vezetői engedélyek módosítása a tapasztalatlan járművezetők érdekében

Egy tanulmány szerint a balesetveszély a vizsgán frissen átesett járművezetőknél a legnagyobb: minden ötödik sofőr balesetet szenved az első hat hónapban, amikor egyedül vezet. Az Európai Bizottság a jövő hónapban teszi közzé a vezetői engedélyekre vonatkozó frissített szabályokat. Az ETSC új követelményeket szeretne a fokozatos vezetői engedélyekre és több kísérővel történő vezetést, hogy az új járművezetők legalább az első évben ne a legkockázatosabb vezetési tevékenységeket végezzék az utakon. Ezek közé tartozik az éjszakai vezetés, a fiatalokból álló utasokkal való vezetés, valamint a bármilyen mennyiségű alkohol fogyasztása utáni vezetés. Az ETSC azt is kéri, hogy a Bizottság ne csökkentse az egyedül vezetés alsó korhatárát egyetlen járműkategóriában sem.

  • Megfelelő sebességkorlátozások megállapítása, a városi területeken alapértelmezett 30 km/h sebességgel

Az Európai Bizottság javasolta, hogy az uniós tagállamok csökkentsék a sebességkorlátozásokat, az életek megmentése, valamint az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. Sokkal többet kell azonban tenni a nem megfelelő sebesség ellen, amely közvetlen összefüggésben áll a balesetek gyakoriságának és súlyosságának növekedésével. Bár néhány ország az elmúlt években jelentős változtatásokat hajtott végre, például Hollandia 100 km/órás nappali sebességkorlátozást vezetett be az autópályákon, Spanyolország pedig 30 km/órás alapértelmezett sebességkorlátozást vezetett be minden városi területen, még mindig sok a teendő. Az Európai Bizottság azzal tudna segíteni, ha hivatalos ajánlásokat tenne az összes úttípusra vonatkozó megfelelő sebességre vonatkozóan.

  • Az új járműbiztonsági intézkedések felülvizsgálata

2019-ben az EU megállapodott egy sor új járműbiztonsági technológia bevezetéséről. Az azóta elfogadott végleges műszaki szabványok azonban olyan intelligens sebességasszisztens rendszereket tartalmaztak, amelyek idegesítő hangjelzésekre támaszkodnak, és valószínűleg kikapcsolják őket. Olyan figyelemelterelésre figyelmeztető rendszereket, amelyek nem feltétlenül észlelik a mobiltelefonok és az infotainment rendszerek által okozott figyelemelterelés leggyakoribb formáit. Valamint eseményadat-felvevőket, amelyek a biztonsági kutatók számára használhatatlanok. Az ETSC mindhárom rendszer műszaki követelményeinek sürgős felülvizsgálatát kéri.