Biztonsági ajánlásokat fogalmaztak meg az e-rollerekre vonatkozóan
2023.02.28

20 km/h gyári sebességkorlátozás, nagyobb kerekek, utasszállítás és járdán való közlekedés tilalma, kötelező bukósisak és 16 éves alsó korhatár. Többek között ezeket az ajánlásokat tartalmazza az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) és az Egyesült Királyság Közlekedésbiztonsági Parlamenti Tanácsadó Testülete (PACTS) ma közzétett, az e-rollerek biztonságosabb műszaki szabványairól és biztonságosabb európai használati szabályairól szóló új jelentése.

Az ajánlásra azért van szükség, mert az e-rollerek használata az elmúlt öt évben gyorsan növekedett csakúgy, mint az ezzel összefüggő halálesetek és súlyos sérülések száma. A jelentés a rendelkezésre álló adatok, kórházi tanulmányok, járműbiztonsági tesztek és kutatások széles körét figyelembe vette Európa-szerte és azon kívül is.

Az e-rollerekre vonatkozó szabályozás jelenleg vegyes képet mutat, mivel a minimális életkorra, a maximális teljesítményre és sebességre, a bukósisak használatára és egyéb szempontokra vonatkozó szabályok Európa-szerte jelentős eltéréseket mutatnak. A jelentés szerzői azt szeretnék, ha az e-rollerekre vonatkozó közös műszaki szabványokat és a használatukra vonatkozó ajánlásokat a lehető legnagyobb mértékben harmonizálnák.

Az ETSC és a PACTS ajánlásai többek között a következők:

  • 16 éves korhatár, vagy a segédmotoros kerékpárvezetés alsó korhatárához igazodó korhatár;
  • kötelező bukósisak, a Dániában, Finnországban, Görögországban és Spanyolországban jelenleg hatályos szabályokhoz igazodva. Hét másik európai országban kötelező a gyermekek számára a bukósisak viselése;
  • az utasokkal együtt, járdán, kézben tartott mobiltelefon használata közben, valamint alkohol vagy kábítószer hatása alatt történő e-rollerezés tilalma;
  • A gyárilag meghatározott 20 km/h sebességkorlátozás, amely megfelel a jelenlegi dán, német, olasz, norvég, svéd, svájci és németországi szabályoknak, valamint a 250 W-os teljesítménykorlátozás;
  • A kerekek minimális mérete 30,5 cm;
  • Független első és hátsó fékek, lámpák, jelzők és hangjelző készülék.

Míg maga a jelentés főként műszaki követelményekre és szabályokra korlátozódik, az ETSC rámutat, hogy a veszélyeztetett úthasználók biztonságának javítására vonatkozó számos meglévő ajánlása - például a 30 km/h sebességkorlátozás, a kerékpársávok elkülönített hálózata, a kis forgalmú övezetek és a nagyobb fokú végrehajtás - minden úthasználó, így az e-robogók használói számára is előnyös lesz.