10 életbiztosítói trend, amelyre érdemes figyelni
2023.03.17

Az életbiztosítók kihívások sorával néznek szembe, de egyik sem lassította az iparág digitális átalakulásának ütemét. Sőt, épp az ellenkezője igaz – a Gartner előrejelzése szerint az ágazati IT-beruházások 2025-re elérik a 271 milliárd dollárt, szemben a 2021-es 210 milliárd dollárral. A Capgemini 2023-as előrejelzése szerint az alábbiakat kell az idén az életbiztosítóknak prioritásként kell kezelniük.

A gazdasági volatilitás, az infláció meredek emelkedése, a geopolitikai zavarok és a rendelkezésre álló jövedelem csökkenése arra ösztönözi a biztosítókat, hogy a progresszív, technológiailag előremutató megoldásokat fejlesszenek. A 2023-as év legfontosabb trendjei a személyre szabás felgyorsítása, az intelligensebb automatizálás és a hatékonyabb elosztás körül forognak. A Capgemini 2023-as előrejelzése szerint az alábbiakat kell az idén az életbiztosítóknak prioritásként kell kezelniük.

1. A termelékenység és az ügyfélelkötelezettség növelése fejlett digitális képességek révén: A biztosítók olyan prediktív értékesítési eszközöket fejlesztenek ki, amelyek azonnali, adatvezérelt ügyfélismeretekkel ruházzák fel az értékesítőket, hogy megfeleljenek az ügyfelek igényeinek. A Capgemini arra számít, hogy egyre több biztosító választja a digitális eszközöket, amelyek javítják az ügyfélélményt és növelik az életciklus-értéket az elkövetkező években. A biztosítók fokozzák az értékesítők hozzáférését a valós idejű ügyféladatokhoz és eszközökhöz, hogy növeljék a ügyfelek megtartását, ami általánosságban magasabb bevételeket eredményezhet.

2. Ökoszisztéma-partnerségek az innovatív értékajánlatok érdekében: A mesterséges intelligencia és a problémamentes ügyfélélmény a biztosítási ágazat jövőbeli sikerének kulcsa. Az életbiztosítók összefognak a technológia-vezérelt cégekkel, hogy olyan AI-alapú pénzügyi eszközöket kínáljanak, amelyek segítenek az ügyfeleknek a jövőre való tervezésben és felkészülésben. Az ökoszisztéma-partnerségek segítenek a biztosítóknak a hosszú távú, bizalomteljes ügyfélkapcsolatok kiépítésében, azáltal, hogy értékorientált módon hívják fel a figyelmet az életbiztosítások relevanciájára.

3. Beágyazott biztosítás a megfelelő időben, megfelelő csatornán keresztül történő kínálatért: A biztosítók annak érdekében, hogy a megfelelő időben és helyen érjék el az új, fiatalabb ügyfeleket, előnyben részesítik az életbiztosítások keresztértékesítésére irányuló együttműködéseket az értékesítési ponton könnyen megvalósítható szoftverintegrációkon keresztül. A beágyazott biztosítás segít a biztosítóknak áthidalni a fedezeti hiányosságokat, és új bevételi forrásokat generál, miközben csökkenti a forgalmazási költségeket, elősegíti a termékinnovációt és csökkenti a kockázatviselési (működési) kockázatokat.

4. Wellness-as-a-service kezdeményezések az ügyfélelköteleződés elmélyítése érdekében: Egyre több vállalat vizsgálja, hogy miként biztosíthatják az egészséget márkájuk részeként, hogyan tudnak részt venni az egészségügy paradigmájának a reaktív helyett a preventív irányba történő elmozdulásában. A biztosítási ügyfelek 68%-a jelezte, hogy érdeklődik az új wellness-ajánlatok iránt. A biztosítók AI-alapú wellness-eszközöket használnak, hogy segítsenek az ügyfeleknek nyomon követni fitneszcéljaikat és személyre szabott wellness-terveket készíteni. Azok az életbiztosítók, amelyek felkarolják a wellness-szolgáltatásokat, mélyebben megismerhetik ügyfeleik igényeit, javíthatják a megtartást és csökkentheik a kárigényeket.

5. Felhőbe való átállás a működési hatékonyság érdekében: Manapság szinte minden a felhőben történik, ahol jobb biztonság, jobb ügyfélreakcióképesség és alacsonyabb fenntartási költségek érhető el. A felhőbe való átállás segíti a biztosítókat a műveletek automatizálásában, felgyorsítja a digitális átalakulást, és zökkenőmentesebb élményt nyújt az ügyfeleknek.

6. Y-generáció megcélzása: Az jellemzően az 1981 és 2000 között születettek igen komoly lehetőséget jelentenek az életbiztosítási ágazat számára. Olyan életszakaszban vannak, amikor életbiztosításra van szükségük, ugyanis többségük házas, eltartott gyermekeik vannak és saját otthonnal rendelkeznek. A biztosítók ezért könnyen használható digitális platformokat fejlesztenek ki, amelyek ezt a fiatalabb ügyfélkört célozzák meg. A generáció növekvő igényeinek kielégítése érdekében az életbiztosítóknak egyszerűsíteniük kell az igénylési folyamatot, relevánsabb termékeket kell kínálniuk, és digitálisan kell eljárniuk.

7. Alternatív adatforrások valós idejű felhasználása: 2023-ban az innovatív életbiztosítók olyan alternatív adatforrásokat alkalmaznak, amelyek lehetővé teszik számukra a gyors és pontos döntések meghozatalát, az azonnali szerződéskötés érdekében. A külső adatszolgáltatókkal való együttműködés, valamint a mesterséges intelligenciába és a valós idejű adatkövetésbe való nagyobb befektetés növeli a kockázatvállalás hatékonyságát és pontosságát.

8. A fenntarthatóság stratégiai prioritássá tétele: Az életbiztosítók a környezeti, társadalmi és kormányzási (ESG) kezdeményezések széles skálájával bizonyítják elkötelezettségüket a fenntarthatóság iránt. Ez alapvető üzleti gyakorlattá vált, mivel a biztosítottak minden korábbinál nagyobb mértékben alapozzák a vásárlási döntéseket ezekre az üzleti értékekre.

9. Mikroszolgáltatások a vásárlási folyamat fejlesztése érdekében: Sok életbiztosító törekszik az átfogó digitális átalakulásra. 2023-ban a biztosítók is a monolitikus architektúrát a microservice architektúrára váltják fel, hogy lépést tudjanak tartani a technológia iránt érdeklődő ügyfelek növekvő körével. A microservice-architektúrát olyan technológiai óriások tették népszerűvé, mint a Netflix, Spotify, Uber vagy Amazon, akik a mikroszolgáltatások előnyeit kihasználva tudtak maguknak jelentős piaci előnyt kovácsolni. A microservice architektúra egy olyan alkalmazás fejlesztői megközelítés, ahol a különálló, kis méretű szolgáltatások halmazának minden eleme egyetlen üzleti funkciót lát el. A mikroszolgáltatások egymástól függetlenül a saját folyamataikban futnak és rendszerint webes szolgáltatások vagy üzenetküldés útján kommunikálnak egymással.

10. Az alaprendszerek modernizálása: A biztosítók számára ijesztő lehet, hogy nekilássanak örökölt rendszereik modernizálásának, de ez a jövőbeli siker kulcsa. Hogy a folyamatot könnyebben elviselhetővé tegyék, a szervezetek API-kon keresztül új technológiákat integrálnak a régi rendszereikre, így új szolgáltatásokat és élményeket kínálhatnak ügyfeleiknek. Az alaprendszerek modernizálása kulcsfontosságú az új digitális képességek és üzleti lehetőségek szempontjából. A hibrid megközelítés vagy a low-code vagy no-code platformok használata nagyszerű lehetőség azon biztosítók számára, amelyek nem tudják egyszerre végrehajtani az átállást.