Az államtitkár félreértésnek nevezte a kártérítés értelmezésével összefüggésben a sajtóban megjelenteket. Palkovics László kifejtette: eddig alapvetõen azt tekintették iskolai kirándulásnak, amit tartalmazott az intézmények pedagógiai programja. Most ezt pontosítják, és rögzítenék azt is, hogy mi számít külföldi iskolai kirándulásnak.
A formálódó javaslatban - amely jövõ héten kerülhet az Országgyûlés elé - az szerepel, hogy külföldi iskolai kirándulásnak az minõsül, amit egy nevelési-oktatási intézmény legalább hét tanulójának részvételével szerveznek. Rögzítenék, hogy a diákokat felügyelõ személy az oktatási intézménnyel foglalkoztatási jogviszonyban áll, s azt is, hogy a térítésköteles kirándulás nem a szomszédos országokban élõ magyarokról szóló, 2001-es törvény alá tartozó államokba irányul.
Palkovics László elmondta, hogy a veronai buszbalesetnél nem nagyon lehetett tudni, ki érintett a balesetben. Az iskoláknak ezért pontosan rögzíteniük kellene, kik azok, akik egy adott kiránduláson részt vesznek.
A többnapos tanulmányi és a külföldi iskolai kirándulások esetében - külön jogszabályban meghatározott - felelõsségbiztosítást kell kötni az iskolának vagy a szervezõnek, amelynek kedvezményezettje a tanuló.
Az esetleges balesetek során a kártérítéssel összefüggésben meghatároznák, hogy a tanulmányi és a külföldi iskolai kirándulások esetén a köznevelési intézmény a tanulónak okozott kárért a kártérítési felelõsség általános szabályai szerint felel.
A javasolt módosítás a köznevelési intézmény objektív kártérítési felelõsségét azokra a káreseményekre korlátozza, amelyek elhárítására az intézménynek módja és lehetõsége van - mutatott rá az oktatási államtitkár, aki félreértésnek nevezte a sajtóban az intézmények, illetve Klik korlátozott felelõsségérõl megjelenteket.
Kiemelte: az intézmény érdekkörén kívül esõ, jellemzõen külföldi iskolai kirándulás, illetve több napos iskolai kirándulás esetén az általános kárfelelõsségi szabályok alkalmazása javasolt, azzal hogy a köznevelési intézmény, vagy a közremûködõ, illetve más által a tanulónak okozott károk fedezete céljából olyan felelõsségbiztosítás kötése szükséges, amelynek kedvezményezettje a tanuló.
Palkovics László, aki szerdán Zsámbékon az Országos Személyszállítási Szakmai Konferencián tartott elõadást, jelezte, egyeztetés kezdõdik a szakmai szervezetekkel, s az a kormány álláspontja, hogy az emberi tényezõk közlekedési balesetekben betöltött szerepét csökkenteni kell. Ennek érdekében a jármûvezetõk alkalmasság-vizsgálatát és vezetéstechnikai felkészítését, az ehhez szükséges infrastruktúra fejlesztése és biztosítása mellett hatékonyabbá kell tenni.
Szigorítani kell a gyermekeket szállító jármûvek, iskolabuszok mûszaki alkalmassági követelményeit. Az iskolásokat szállító jármûvek és vállalkozások, utazásszervezõk kiválasztása során a jogszabályoknak és a tevékenység végzésére vonatkozó elõírásoknak való megfelelésen túl fokozott figyelemmel kell eljárni a vezetést támogató rendszerek, valamint a gyermekek biztonságát célzó szolgáltatások, aktív és passzív rendszerek megkövetelésekor.
Az iskolások szállításának megtervezése során fokozott figyelemmel kell lenni arra, hogy mind a jármûvezetõk, mind pedig az utazó tanulók kipihenten közlekedjenek és kerülni kell az éjszaka történõ utazást.
A köznevelési intézményben tanulók utazásának biztonsága és a helyes magatartásformák megismertetése érdekében gondoskodni kell és rendszeressé kell tenni a közlekedés biztonságát szolgáló nevelést, felvilágosítást - mutatott rá elõadásában Palkovics László.