A vállalatok közel fele még mindig áremelést tervez
2023.04.21

A lakosság és a vállalkozások konjunktúraérzete kedvezőbbé vált áprilisban: a -100 és +100 közötti skálán értelmezett lakossági index -19,2 pontról -18,2 pontra, míg a vállalati mutató értéke -15,2-ről -13,2-re javult - közölte a Századvég Konjunktúrakutató legújabb felmérése alapján pénteken.

Az MTI-nek eljuttatott közleményben kiemelték: a pénzügyi, a deviza- és az árupiacokon a turbulenciák és az árak csökkenése, továbbá az erősebb forintárfolyam is csökkentette a bizonytalanságot.

A konjunktúraérzet jelentősebb javulására akkor nyílik lehetőség, ha a háború véget ér, az infláció a tetőzést követően jelentősen mérséklődik, továbbá az energiapiacokon megszűnik a nagy bizonytalanság, és tartósan alacsony árak alakulnak ki - írták.

Kifejtették: a lakossági konjunktúraindexen belül négyből három alindex javult, egy pedig romlott az előző havi értékéhez képest. A legkedvezőbb továbbra is a foglalkoztatási helyzet megítélése, amelynek értéke ugyanakkor az előző havi -1,3-ről -2,0-re romlott. Legnegatívabban a háztartások az inflációs folyamatokat ítélik meg, ám ez a mutató is -88,0-ról -85,0-re kapaszkodott fel. A gazdasági környezet megítélése az előző havi -25,7 pontos értékről -23,3-re emelkedett, míg az anyagi helyzeté -16,9 után -15,9 lett.

A megkérdezettek az előző felméréshez képest 3,4 százalékponttal többen - 19,5 százalék helyett 22,9 százalék - terveznek nagyobb kiadást - lakásvásárlás-, felújítás, személygépkocsi-vásárlás - a következő egy évben.

A konjunktúrakutató tájékoztatott arról is, hogy a vállalati felmérésben mind a négy alindex értéke kedvezőbbé vált az előző hónaphoz képest. A gazdasági környezet mutatója az előző havi -26,8-ről -23,0-ra, az iparági környezeté -9,4-ről -9,0-re, a termelési környezeté -11,2-ről -9,4-re, míg az üzleti környezeté -22,5-ről -21,2-re javult.

A vállalatok 7,5 százaléka jelezte, hogy valamilyen mértékben csökkennek cégük értékesítési árai; valamilyen mértékű növekedést 46,9 százalék prognosztizált. Jelentősen - az előző havi 36,9 százalékról 40,1 százalékra - nőtt azon vállalatok aránya, akik szerint a következő egy évben nem változnak értékesítési áraik - állapították meg a felmérés készítői.