Eltûnnek az emberek a bankfiókokból?
2017.05.08
A technológiai fejlõdés miatt a banki megoldások, szolgáltatások is átalakulnak a következõ idõszakban. A bankfiókok száma várhatóan csökkenni fog, és egyre többen a különbözõ eszközökrõl, mobilról, táblagéprõl, számítógéprõl intézik majd a pénzügyeiket. Az összehasonlíthatóság és az egyszerû választás kulcsfontosságú lesz. Az ügyfelek részérõl az lesz az elvárás, hogy minél gyorsabban áttekinthessék a kínálatot és kiválaszthassák a legjobb konstrukciót, legyen szó bankszámláról, személyi kölcsönrõl vagy éppen lakáshitel-igénylésrõl - derül ki a banki ajánlatokat összehasonlító BankRáció.hu elemzésébõl, amely a jövõben várható változásokat mutatja be.

Egyszerûbb, összehasonlítható

Gergely Péter, a BankRáció.hu hitelszakértõje szerint a bankok között egyre nagyobb lesz a verseny az ügyfelekért, ez pedig az árazásban és a minél egyszerûbb internetes igénylésben is meg fog jelenni. Leegyszerûsítve: az a bank lesz a befutó, amelyik a legolcsóbban biztosítja ugyanazt a szolgáltatást és könnyen, lehetõleg személyes jelenlét nélkül lehet igényelni az ajánlatát. “A magyar piacon még nincs meg az átjárhatóság, de a nemzetközi példák azt mutatják, hogy ez a jövõben megvalósulhat. Az Egyesült Királyságban van olyan rendszer, amely mobilról is elérhetõ, és az igénylõk, ha megfelelnek a feltételeknek, akkor bármelyik bank személyi kölcsönét kérhetik akkor is, ha nem ott vezetik a számlájukat” - mondta a szakértõ.

Az ajánlatok összevetése kiemelten fontos, mivel a termékek összehasonlításával jelentõs összeget lehet spórolni. A BankRáció.hu május elsõ napjaiban 17 bank 1,5 millió forintos 5 éves futamidejû személyi kölcsönét hasonlította össze, és kiderült, hogy a legjobb feltételekkel igényelhetõ kölcsönnél a teljes visszafizetendõ összeg több mint 500 ezer forinttal alacsonyabb lesz, mint a legdrágábbaknál. Ugyanígy komoly különbségek vannak a lakáshitelek között, de a bankszámláknál is jelentõs eltérések lehetnek.

Különbözõ fázisok

A BankRáció.hu elemzése szerint a digitális fejlesztéseknek köszönhetõen elõször az egyszerûbb termékek kerülnek majd be az online térbe. “Jó példa erre az internetes bankolás térnyerése. 1-2 évtizede még mindent a fiókban kellett intézni, az egyszerûbb szolgláltatások azonban ma már elérhetõek a netes banki felületeken, ahol idõvel egyre több szolgáltatás lesz elérhetõ” - mondta Gergely Péter.

A netes bankolásra sokan az asztali gépeket és laptopokat használják, de egyre többen az okosotelefonos applikációkon keresztül bankolnak, a jövõben pedig a mobilos pénztárcáké és fizetési lehetõségeké lesz a fõszerep. Az internetet napi szinten használó, többek között a banki ajánlatokat online kalkulátorokon keresztül átböngészõ ügyfelek nagy része nem akar majd bankfiókba menni, hanem elektronikusan, gyorsan és egyszerûen szeretné elintézni az ügyeit, és igénye lesz arra, hogy az összes bank kínálatából választhassa ki magának a legjobbat.

A szakember úgy véli, hogy a digitális megoldások térnyerése mellett a banki ajánlatok, legyen szó hitelrõl, bankszámláról vagy másról, egyszerûsödni fognak. “Sokan lesznek, akik a bonyolult banki termékek feltételeit nem akarják átvizsgálni, és választanak másik szolgáltatást vagy másik bankot. A rugalmasabb rendszerhez azonban a jogszabályi környezetnek is változnia kell” - fogalmazott a szakértõ.