A mesterséges intelligencia (AI) automatizálása és kiterjesztése, valamint egy sor más intelligens technológia forradalmasíthatja az egészségügyi ellátást. Az olyan megoldások, mint a telemedicina, valamint a távoli eszközök és érzékelők - nagy mennyiségű adattal támogatva - csökkenthetik az egészségügyi költségeket, és javíthatják a hozzáférést, az eredményeket és a hatékonyságot - derül ki a Világgazdasági Fórum idei jelentéséből. A világ népességének több mint egyharmada azonban internet-hozzáférés nélkül él, ami továbbra is kihívást jelent az intelligens egészségügyi megoldások elterjedésében.
Az egészségügyi adatok és a digitális technológiák - például a mesterséges intelligencia (AI) és a telemedicina - áradata hamarosan eltörölheti a globális egészségüggyel, az egészségügyi ellátáshoz való egyenlő hozzáféréssel kapcsolatos, régóta fennálló előítéleteket.
Az idei Egészségügyi Világnap (április 7-én) az "Egészségügy mindenkinek" témakörre összpontosított. De vajon pontosan hogyan fogják ezek az innovációk megváltoztatni a jövőbeli egészségügyi ágazatot - és hogyan tudnak jobb hozzáférést teremteni és mindenkinek hasznára válni? Ezek a kérdések állnak a Világgazdasági Fórum Globális egészségi és egészségügyi stratégiai kilátások című jelentésének középpontjában, amely a 2035-ig szóló jövőképét vázolja fel.
Az AI-alapú egészségügyi jövő
A jelentés szerint az egészségügyre összpontosító technológiák hatalmas növekedési potenciállal rendelkeznek ahhoz, hogy pozitív változásokat hozzanak, beleértve az új kezeléseket, jobb eredményeket, a jobb és korábbi diagnosztikát és megelőzést, a korábbi kezelést, valamint az egészségügyi ellátás minőségének és hatékonyságának javulását.
A jelentés szerint az innováció az egészségügyi kiadások csökkentésével és a hatékonyság növelésével segíthet áthidalni az egészségügyi ellátás finanszírozási hiányosságait is. A brit egészségügyi szolgálat (NHS England) szerint a telemedicina - a betegek távdiagnosztikája és távgyógyítása telekommunikációs megoldások segítségével - például 25%-kal csökkentheti a betegellátás terheit.
Az Egyesült Államokban a lakosság felét érintik a krónikus betegségek, amelyek az egészségügyi ellátás összköltségének több mint 85%-át teszik ki. Ez a probléma azonban globális: az Egészségügyi Világszervezet becslése szerint a nem fertőző betegségek évente 41 millió ember életét követelik - 77%-uk az alacsony és közepes jövedelmű országokban fordul elő, és évente több mint 2000 milliárd dollárba kerülnek.
E kihívások kezelése érdekében a megelőzés, a nyomon követés és a konzultáció javítása a digitális és a mesterséges intelligenciával támogatott egészségügyi megközelítések révén jelentősen növelheti az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést és csökkentheti a költségeket - áll a jelentésben.
A terület márpedig gyorsan fejlődik az olyan generatív AI-platformok, mint a ChatGPT és a Med-PaLM közelmúltbeli megjelenésével. Bár az ilyen technológiák lehetséges hatásait az orvostudományra még csak most határozzák meg, a digitális innováció az új megoldások és lehetőségek egyre bővülő eszköztárát biztosítja.
Az internet-hozzáférés hiánya komoly akadály
A technológiai innováció önmagában azonban nem képes teljes mértékben előmozdítani a változást - az alapul szolgáló infrastruktúrával és szakpolitikákkal is foglalkozni kell.
Jelenleg közel hárommilliárd ember - a Föld lakosságának több mint egyharmada - nem rendelkezik internetkapcsolattal. Márpedig a széleskörű internet-hozzáférés az új digitális egészségügyi innovációkhoz való méltányos hozzáférés biztosításához szükséges egyik legfontosabb tényező, az adatmegosztás, a biztonság és a titoktartás szükségességével együtt.
Cselekvési tervre van szükség
A jelentés szerint ahhoz, hogy a digitális technológia szerepet kapjon a globális egészségügy, valamint az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés és az egészségügyi ellátás javításában, átfogó cselekvési tervre van szükség, amely rövid, közép- és hosszú távon egyaránt érvényesül.
Azonnali cselekvésre van szükség a gyógyszer- és kezelésfejlesztési innovációt ösztönző beruházások ösztönzése érdekében, az ellátási láncok és az egészségügyi ellátás optimalizálása mellett.
A jelentés szerint a jövőben az adatok felhasználását és az alkalmazásokat a globális egészségügyi ágazatban harmonizálni kell, a különböző egészségügyi rendszereket és eszközöket interoperábilissá kell tenni, hogy azok "beszélni" tudjanak egymással és fel tudják használni a különböző adatállományokat.
Hosszabb távon pedig az orvosi szakmának együtt kell működnie a politikai döntéshozókkal annak érdekében, hogy olyan szabályozási keretet hozzanak létre, amely elősegíti az innovációt a globális egészségügyi rendszer minden részében.
Digitális egészségügyi megoldások bevezetése
A több ágazatot átfogó partnerségek - például a digitális megoldások szolgáltatói, a politikai döntéshozók és az érdekelt felek, például a civil szektor között - segíthetnek a digitális megoldások gyors és széles körű bevezetésében.
A jelentés be is mutat egy példát az ilyen partnerségek erejére: a világjárvány kitörésekor a nigériai járványügyi központ és a ghánai egészségügyi szolgálat is a Sormas Alapítvány nyílt forráskódú, mobil e-egészségügyi platformjához fordult a betegség kezelése érdekében. A Sormast már a két országban is bevetették, de az ENSZ Fejlesztési Programja szerint több mint 400 körzet aktiválta a platform új modulját, amelyet gyorsan fejlesztettek ki a vírus felismerésére és ellenőrzésére.
A jövőre nézve a nagy adatmodellek, a telemedicina, a prediktív gyógyszerelés, a viselhető érzékelők és a rengeteg új platform és alkalmazás segíthet újragondolni, hogyan biztosítja a világ az egészségügyi ellátást.
A befektetések, az innováció és a szakpolitika tökéletes együttállására van azonban szükség ahhoz, hogy az emberek számára valóban javuljon a minőségi egészségügyi ellátáshoz való globális hozzáférés.