A Magyar Nemzeti Bank (MNB) célvizsgálatot folytatott a QUANTIS Consulting Zrt.-nél (QUANTIS), a társaság tevékenységét 2012 januárjától a vizsgálat lezárásáig terjedõ idõszakban áttekintve. A vizsgálat célja az volt, hogy a jegybank képet kapjon a QUANTIS mûködésében megjelenõ kockázatokról, és megvizsgálja a függõ – illetve korábban független – biztosításközvetítõi tevékenységre vonatkozó jogszabályi elõírások betartását.
A vizsgálat során feltárt hiányosságok miatt az MNB ma publikált határozatában nyomatékosan felszólította a többes ügynököt, hogy mindenkor adjon – számításokkal is alátámasztott – részletes tájékoztatást az addigi megtakarítási életbiztosításukat megszûntetni és ezzel párhuzamosan új, azonos célú életbiztosítást kötni kívánó ügyfeleiknek az e lépésekkel járó költségekrõl, jellemzõkrõl. A QUANTIS-nak a jövõben gondoskodnia kell a biztosításközvetítõ természetes személyei jogviszonyára vonatkozó adatbázisok valós, naprakész nyilvántartásáról, elõbbi jogviszonyok megszûnése idõpontjának valósághû felügyeleti lejelentésérõl, az ügyfelektõl érkezett panaszokra pedig – a jogszabálynak megfelelõen vezetett panasznyilvántartás vezetése mellett – 30 napon belül minden esetben részletesen megindokolt írásos választ kell adnia.
A többes ügynöknek a jogsértések kapcsán idén augusztus végéig kell beszámolnia az MNB határozataiban elõírt intézkedések teljesítésérõl. A feltárt hiányosságok miatt a jegybank 50 millió forint felügyeleti és 2,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosításközvetítõ társaságra.
A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank súlyosító tényezõként vette figyelembe többek közt, hogy a QUANTIS egyik legfontosabb kötelezettségét szegte meg azzal, hogy huzamosabb idõn át egyes életbiztosítási ügyfeleinek nem nyújtott szakmailag megalapozott tájékoztatást a szerzõdések megszûntetésére, újak megkötésére vonatkozó elõnyökre és hátrányokara vonatkozóan. Miközben ez ellentétes lehetett az ügyfelek érdekével, a biztosításközvetítõ számára vagyoni elõnyként jelent meg. A fogyasztói panaszok késedelmes idõbeni megválaszolásával kapcsolatos, szintén rendszerszintû jogsértés pedig az egyes ügyfeleknek a jogérvényesítéshez való jogát csorbíthatta.
Az MNB azt is elvárja – az esetenként határon átnyúló biztosítók termékeit is közvetítõ – többes ügynököktõl, alkuszoktól, hogy megtakarítási célú életbiztosítások értékesítése esetén elsõsorban a jegybank ajánlásában szereplõ maximális Teljes Költség Mutató (TKM) limiteknek megfelelõ konstrukciókat ajánlják a fogyasztóknak. Az ettõl való eltérés csak akkor minõsíthetõ szakmailag körültekintõknek, ha a magyar piacon nem érhetõ el az ügyféligénynek megfelelõ, az ajánlással összhangban álló nyugdíjbiztosítás.
Tavaly az MNB és a jogalkotó átfogó, úgynevezett etikus szabályozást vezetett be az életbiztosítási piacon, amelynek egyik célja éppen az, hogy visszaszorítsa a nem kívánatos közvetítõi gyakorlatokat és a korábbiakhoz képest magasabb szinten biztosítsa a termékek transzparenciáját. A jegybank mindenkor arra hívja fel az ügyfelek figyelmét, hogy lehetõleg ne egy ajánlatból válasszanak, hasonlítsák össze a különbözõ termékeket, azok költségeit. Ehhez segítséget nyújt a költségek összehasonlítását támogató TKM-mutató, amelyet az MNB rendeletben szabályoz.
A jegybank begyûjti és egy fogyasztóbarát felületen keresztül elérhetõvé teszi a TKM-adatokat (http://tkm.mnb.hu). Javasolt e felület használata a megtakarítási célú életbiztosítások megkötése elõtti tájékozódáshoz.