Magyarország a régió vezetõ állama lehet az elektromobilitás terén
2017.06.20
Magyarország a régió vezetõ állama lehet az elektromobilitás terén, a kormány direkt ösztönzõkkel segíti idén is az elektromos jármûvek terjedését, valamint támogatja a szükséges háttéripar kiépítését - mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelõs államtitkára, az eTourEurope elektormos rally budapesti állomásán.

A tisztán árammal hajtott autók versenyén az államtitkár közölte: Magyarországon több mint 2300 zöld rendszámos autó közlekedik, ami jelentõs mennyiség a környezõ országokhoz viszonyítva, de a kormány várakozásai szerint 2020-ra ez a szám megtízszerezõdhet.

Elmondta, hogy az ország teljes átjárhatósága érdekében 80 kilométerenként nagyteljesítményû egyenáramú elektromos töltõállomások épülnek a gyorsforgalmi utak mentén, emellett - az önkormányzatoknak járó 100 százalékos, vissza nem térítendõ állami támogatásnak köszönhetõen - 75 településen 443 töltõpont létesül több mint 500 millió forintból. 

Az államtitkár emlékeztetett, hogy támogatják az elektromos taxik vásárlását, valamit az elektromos carsharing (közhasználatú autózás) terjedését. A kedvezõ üzemeltetési tapasztalatok miatt az állami flottát is bõvítik, ezért a következõ napokban keretszerzõdést kötnek 2 milliárd forint értékben több mint 200 új elektromos autó beszerzésére önkormányzatok és állami tulajdonú cégek számára - tette hozzá.

Lepsényi István a töltõinfrastruktúra kiépítése és a jármûvek elterjesztése mellett a kutatás-fejlesztés támogatását és a háttéripar kiépítését is jelentõs feladatnak nevezte. 

A kormány új képzések indításával kívánja biztosítani az új iparágak szakemberigényét - mondta. 

Az ösztönzõ intézkedések között említette, hogy a tisztán elektromos meghajtású jármûvekre nincs regisztrációs adó, forgalomba helyezési illeték, visszterhes vagyonszerzési illeték, ráadásul nem kell fizetni utánuk cégautóadót és helyi gépjármûadót sem. 

Az elektromos autók terjedését segíti a vásárlásukra biztosított kormányzati támogatás, valamint az ingyenes parkolást biztosító fõvárosi helyi rendelet, a tisztán elektromos hajtású személy- és kishaszon-gépjármûvek beszerzésének 2 milliárd forintos pályázatán pedig az idén jelentõsen - 30-ról 42 százalékra - nõtt a magánszemélyek aránya - tette hozzá.

Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelõs fõpolgármester-helyettes a rendezvényen elmondta, hogy Budapesten egy éven belül több száz töltõpont jön létre. Kiemelte, hogy a közösségi közlekedés többségét a fõvárosban már most is elektromos hajtású jármûvek bonyolítják, de a zöld rendszámos autók száma is megduplázódott Budapesten.

Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke kiszámítható szabályozási és támogatási politikát szorgalmazott az elektromos autók terjedése érdekében. Hozzátette, hogy a jármûvek hatótávolsága néhány éven belül jelentõsen nõhet, a nagyobb - akár több száz kilowattos - kapacitású töltõkkel 10 perc alatt akár 300 kilométer megtételére elegendõ energiát vehetnek föl az autók, ezzel pedig már nem különböznek lényegesen a hagyományos üzemû autóktól.