A közösségi gazdaságban a jövõ?
2017.07.04
A Mastercard a Money20/20 Europe konferencián mutatta be új fehér könyvét, amely a közösségi gazdaság (más szóval: megosztás alapú gazdaság, sharing economy) jövõbeli lehetõségeivel és kihívásaival foglalkozik. A kiadvány a Mastercard és a Future Agenda közös kutatásának megállapításain alapszik.

A „Közösségi gazdaság: a növekedés lehetõségei” címû fehér könyv azt a társadalmi-gazdasági ökoszisztémát vizsgálja, amelyben a felhasználók megosztják embertársaikkal a szállásukat, az autójukat, a közösségen belül adnak, vesznek vagy kölcsönöznek termékeket, érnek el szolgáltatásokat.

„Rendkívüli mértékû fejlõdést tapasztalhatunk a közösségi gazdaságban, amely új tapasztalatot jelent a felhasználóknak és alapjaiban változtatja meg az iparági folyamatokat” - mondta Mark Barnett, a Mastercard Egyesült Királyságért és Írországért felelõs igazgatója. „A Mastercard jelentése azért készült, hogy segítsen megérteni napjaink kihívásait és lehetõségeit, így jobban kihasználható legyen az a potenciál, ami ebben a gyorsan fejlõdõ jelenségben rejlik. A kiadvány nem csak kitér a jövõben várható kihívásokra, hanem kézzelfogható megoldásokat is kínál ezekre, és fényt derít a közösségi gazdaság jövõjére.”

A tanulmány három olyan, egymással összefüggõ témát azonosított, amelynek változásai hatással lesznek a közösségi gazdaságra.

1. Növekvõ bizalom és átláthatóság
A közösségi gazdaságnak lételeme a bizalom, ami tovább erõsödhet, ahogy a szektor bõvül és az emberek egyre jobban hozzászoknak az így elérhetõ termékekhez és szolgáltatásokhoz.

Valós bizalom azonban csak akkor érhetõ el, ha a technológia és a szabályozás is fejlõdik, és kifinomultabbá válnak azok a rendszerek, amelyek a szolgáltatást nyújtók és igénybevevõk értékelésére szolgálnak. Ahogy a társadalom igazodik a kereskedelem új modelljeihez, a szabályozásnak át kell váltania a mostani reaktív módból proaktívba, hogy meg tudja védeni a fogyasztókat, a szolgáltatókat és a kereskedelmi platformokat is. Ez egyben egy szociális hálót is biztosít majd, és értéket teremt a folyamat minden résztvevõje számára.

2. Fokozott vásárlói élmény
A közösségi gazdaság fejlõdésének egy másik fontos eleme a még jobb felhasználói élmény biztosítása. A vezetõknek erre kell fókuszálniuk, így tudják elkötelezni vásárlóikat, így fejlõdhetnek, érvényesülhetnek igazán a jövõben.

Ahhoz, hogy ez a fokozott vásárlói élmény létrejöhessen, a kereskedést szolgáló felületeknek meg kell szólítaniuk a tömegeket (lehetõséget adva a felhasználói visszajelzésre is), zökkenõmentes, biztonságos tranzakciót kell biztosítaniuk, és kiemelt figyelemmel kell kezelniük a személyes adatokat. Fontos továbbá, hogy a fogyasztók saját adataik felett még nagyobb kontrollt gyakorolhassanak. A technológiai fejlõdés dacára soha sem szabad szem elõl téveszteni az emberi tényezõt ezekben a folyamatokban.


3. Értékekhez való hozzáférés
A közösségi gazdasághoz való hozzáférés egyre több módon valósulhat meg, így növekszik a hozzáadott érték is mind a fogyasztók, mind a szervezetek számára. Ezt a folyamatot a technológia is ösztönzi, nagyobb kihasználtságot és kisebb költségeket eredményezve.

Példa lehet erre a Blockchain, a Dolgok Internete (Internet of Things) és a Mesterséges Intelligencia. Ha ezek elõnyeit teljes mértékben kihasználjuk, láthatjuk, ahogy a felhasználók és az eszközök kapcsolatából létrejövõ hálózatok növekedésével párhuzamosan a megosztási lehetõségek, és a hozzáférés nyújtotta elõnyök is bõvülnek.

A Mastercard jelentése azzal a megállapítással zárul, hogy a bizalom és a hírnév biztosítása, a felhasználói élmény fokozása és az értékteremtés mind kulcsfontosságú tényezõk a közösségi gazdaság fejlõdésében.