Az utasok kétharmada szeretne internetezni a repülés idõ alatt is
2017.07.19
Bevételeik mellett hatékonyságukat is növelhetik azok a légitársaságok, amelyek utasaik számára a repülõutak alatt is biztosítják az internet-hozzáférést, derült ki a Roland Berger legfrissebb tanulmányából. A húsz nemzetközi légitársaság adatait vizsgáló felmérésbõl azt is megtudhattuk, hogy manapság az utasoknál járatválasztáskor a legfontosabb szempontok között szerepel az internetkapcsolat, mitöbb, az utasok kétharmada szívesen költene többet a repülõjegyre, ha cserébe utazási ideje alatt végig lenne web hozzáférése. Az internetkapcsolat utasonként kicsivel több mint ezer forinttal (4 euró) növelhetné a légitársaságok bevételeit, ám a megfelelõen mûködõ szolgáltatás kifejlesztéséhez a társaságoknak együtt kell mûködniük a lehetõséget kiépítõ technológiai cégekkel.

Az utazás alatti internet-elérés újabb potenciális bevételi forrást jelenthet a légitársaságok számára. Manapság egyre több utas igényli a levegõben is az internetkapcsolatot, sõt ez a szolgáltatás többeknek már a repülõjárat választását is befolyásolja. A légitársaságok technikailag már most képesek hozzáférést biztosítani a világhálóhoz, de a jövõben a fedélzeten használható web újabb értékesítési csatornát jelenthet, amelyen keresztül az utasok vásárolhatnak, kényelmi szolgáltatásokat érhetnek el vagy beválthatják törzsutas pontjaikat. Mindent összevetve, a légitársaságok utasonként nagyjából 1,2 euró (kb. 370 forint) többletbevételre tehetnek szert rövid távú útjaik során, míg a hosszabb utazások során ez az összeg elérheti a 3,6 eurós (kb. 1200 forint) fejenkénti nagyságrendet is. A társaságok többletbevétele nemcsak a wifi-szolgáltatásból származhat, hanem a fedélzeti net segítségével eljuttatott célzott vásárlási ajánlatokból és az internetes kapcsolat által létrejövõ újabb szponzorációs együttmûködésekbõl is. Ez derült ki a Roland Berger legfrissebb Spread your wings címû tanulmányából, mely a repülés közbeni netkapcsolat üzleti lehetõségeit vizsgálta.

“A repülõjegyek hozama évek óta folyamatosan csökken.” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetõje. “Ezért is fontos, hogy a repülõtársaságok olyan termékeket fejlesszenek ki, amelyekért a fogyasztók hajlandóak többet fizetni. Összességében a légitársaságok nagyjából egymilliárd utast szolgálnak ki évente, ami világosan jelzi, milyen hatalmas üzleti potenciál rejlik még ebben az iparágban.”

Az utazás alatti internet-kapcsolat a meghatározó tényezõ

A húsz nemzetközi légitársaságot érintõ friss kutatás megvizsgálta azokat a kritériumokat, amelyek alapján az utasok egy-egy járat mellett döntenek. Míg régebben az utasok járatválasztását olyan tényezõk befolyásolták leginkább mint a jegyár, a menetrend, a légitársaság márkája vagy az egyéb extra szolgáltatások, addig manapság az utazás alatti web-hozzáférés az elsõ három szempont között szerepel a repülõjegy vásárlásánál.

Egy 2016-os Inmarsat kutatás azt mutatta ki, hogy az utasok a fedélzeti internet elérhetõséget (54%) preferálnák az étkezéssel (19%) vagy az egyéb szórakozási lehetõségekkel (16%) szemben. A válaszadók kétharmada még fizetni is hajlandó lenne azért, hogy online maradhasson az utazás ideje alatt. De Schannen Frigyes szerint a fedélzeti internet elérhetõség a légitársaságok számára ennél jóval nagyobb üzleti lehetõséget hordozhat magában: „Az utasok számára kínált web hozzáférésnél jóval fontosabb az, hogy a fedélzeti internetszolgáltatással az adott légitársaságok személyre szabott vásárlási ajánlatokat és egyéb okos szolgáltatásokat tudnak ügyfeleik számára nyújtani. Mindezek együtt új üzleti lehetõségeket biztosítanak a légitársaságok számára.”

A technológiai partnerek a siker kulcsai

Ahhoz, hogy a repülés közbeni internet elérést versenyelõnyként használhassák, a légitársaságoknak minél elõbb ki kell dolgozniuk az erre vonatkozó ajánlatokat. „Azoknak a társaságoknak, amelyek késlekednek a fedélzeti net kialakításával, a jövõben nehezebb dolguk lesz a pozícionálással, hiszen az internet hozzáférés egy bizonyos idõ után már nem lesz beárazható kritérium.” - állapította meg a szakember.

Ha a légitársaságok ki szeretnék használni a fedélzeti internet-elérésben rejlõ teljes potenciált, ahhoz olyan digitális partnert kell találniuk, aki nem csak innovatív technológiát ad számukra, hanem be is vonja õket olyan újítások kidolgozásába, melyekkel jelentõsen csökkenthetik a költségeiket. Amellett, hogy az utasoknak lehetõségük lesz online vásárolni, az internet-hozzáférés további lehetõségeket biztosít a professzionális szolgáltatásoknak, mint a repülés, a repülési mûveletek, illetve a légi-és földi szolgáltatások összehangolása. Az elektronikus repülõtáskák például valós idejû idõjárás- és forgalmi jelentést adnak a repülés ideje alatt, miközben javaslatot tesznek a pilótáknak arra, hogy azok a változó körülményekhez igazodva újratervezzék a repülési útvonalat és a sebességet. A repülõgép-állapotfigyelõ-rendszerek adatszolgáltatásai mentén pedig elkerülhetõk az igen költséges leállások.

“A fedélzeti internet-elérés nem az egyetlen, de egy igen fontos lépése a légiközlekedési iparág digitális átalakulásának. A megfelelõ partnerek megtalálásával és vonzó termékpaletta kidolgozása révén a légitársaságoknak nagy lehetõségük nyílik arra, hogy fejlesszék a hatékonyságukat és kiegészítõ bevételre tegyenek szert” – foglalta össze Schannen Frigyes.