Az EU Bizottsága meg akarja könnyíteni az ügyfelek számára, hogy saját pénzügyi adataikat a biztosítók, bankok és pénzforgalmi szolgáltatók, vagy egy harmadik fél szolgáltató rendelkezésére bocsássák. Mindez személyre szabottabb termékeket, az adatokhoz való jobb hozzáférést és jobb alapot biztosítana számukra a pénzügyi döntések meghozatalához. A német biztosítók szkeptikusak a végrehajtási javaslatokkal kapcsolatban.
A német biztosítók szkeptikusan fogadják az EU Bizottság pénzügyi adatokhoz való nyílt hozzáférésre vonatkozó terveit. "A digitális megoldásoknak meg kell felelniük az ügyfelek igényeinek, ehhez azonban fontos tudni, hogy mit akarnak az ügyfelek. Még ha a hozzáférhető és használható pénzügyi adatok ötlete üdvözlendő is, a szükséges interfészek és adatszabványok magas költségeket okoznak anélkül, hogy pontosan tudnánk, van-e tényleges ügyféligény. Így a legrosszabb esetben a vállalatoknak az ügyfelek igényei ellenére kell beruházniuk" - véli Jörg Asmussen, a Német Biztosítók Szövetsége (GDV) vezérigazgatója.
Nincs egyértelműen meghatározva az alkalmazási terület
A biztosítási ágazatban a termékek nagyfokú változatossága miatt a szabálycsomag a biztosított adatok igen széles körére vonatkozna. "Az EU Bizottsága arra akarja kötelezni a vállalatokat, hogy rövid időn belül komplex hozzáférési pontokat hozzanak létre a biztosítóknál lévő adatok nagy részéhez" - mondja Asmussen. A teljes körű bevezetés, valamint a technikai infrastruktúra üzembe helyezése jelentős költségekkel járhat. A szükséges adatszabványok, amelyek jelenleg nem léteznek, szintén nagy kihívást jelentenek. A biztosítók elvileg pozitívnak tartják, hogy a pénzügyi ágazatnak magának kell irányítania e szabványok kidolgozását.
Annak érdekében, hogy az ügyfelek számára kézzelfogható eredményeket érjenek el, és ne terheljék túl a vállalatokat, a biztosítók fokozatos megközelítést javasolnak. "Az EU-nak először konkrétan meghatározott, kézzelfogható ügyfélelőnyökkel járó felhasználási eseteket kellene kipróbálnia. Ha a kísérleti eredmények pozitívak, a bevont adatok körét fokozatosan ki lehetne terjeszteni" - mondja Asmussen. Konkrétan a biztosítók azért lobbiznak, hogy az adatok körét már a kezdet kezdetén csökkentsék, a megvalósítási időszakot pedig a tervezett 24 hónapról 36 hónapra hosszabbítsák meg.