Zárul, mégis folytatódik a Fáy Alapítvány Erasmus projektje
2017.08.31
Hivatalosan 2017. augusztus 31-én zárul az OTP Fáy András Alapítvány hároméves „O.K.+ 2007-2014” címû Erasmus+ projektje, melyet az Európai Unió részesített pénzügyi támogatásban. A szlovákiai és romániai stratégiai partnerekkel megvalósított program nemcsak az együttmûködõ felek szerint, hanem az abban részt vevõ diákok és tanáraik, illetve az egyéb érdekeltek visszajelzései alapján is sikeresnek bizonyult. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy már most a szakmai együttmûködés folytatása van a fókuszban. Errõl az augusztus 28. és 29. között Budapesten megtartott záró projekttalálkozón is szó esett.

A jó hangulatú eseményen a koordinátor OTP Fáy András Alapítvány szakemberei, valamint a projekt megvalósulásában aktívan részt vevõ partneriskolák, a sepsiszentgyörgyi Székely Mikó Kollégium, az aradi Csiky Gergely Fõgimnázium, illetve az Alapiskola és Óvoda Almágy és a Buzitai Magyar Tanítási Nyelvû Alapiskola képviselõi voltak jelen, akik részletesen áttekintették és értékelték a 2014. szeptember 1-jén indult projekt szakmai történéseit, mialatt összevetették a vállalásokat és célokat a megvalósult programelemekkel. A felek mindezek elemzése után megállapították, hogy a program mind szakmailag, mind pénzügyileg a tervek szerint és a pályázati szabályozóknak megfelelõen haladt.

Tóthpál Renáta, a Csiky Gergely Fõgimnázium aligazgatója, egyben projektkoordinátor az elemzés során kiemelte: „Jó visszanézni ezeket a képeket, jó látni, hogy a diákok folyamatosan mosolyognak, látszik rajtuk, hogy elégedettek, valóban segítséget kaptak a jövõjükkel kapcsolatban. Nem tagadom, a szép emlékeket idézõ kassai és sepsiszentgyörgyi rendezvények fotóin mi sem szomorkodunk. Úgy gondolom, ez is mutatja, hogy nemcsak hasznos és hatékony volt a munka, amit végeztünk, hanem mindenki számára örömteli is. Ez nagy szó manapság. Mint ahogy az is, hogy a projekttalálkozó rendkívül szakmai módon zajlott, mégis azt vettem észre, nem nélkülözte az „élménybeszámolós” jelleget sem a tapasztalatok megosztása és a közös munka értékelése közben. Ez is beszédes.”

A három közép-kelet-európai ország (Magyarország, Románia, Szlovákia) társadalmát, kultúráját gazdagító, pénzügyi-gazdasági oktatását fejlesztõ projekt partneriskoláinak, valamint az OTP Fáy András Alapítványnak az illetékesei is egyöntetûen sikeresnek titulálták az „O.K.+ 2007-2014” címû Erasmus+ projektet, hiszen valamennyi vállalását teljesítették.

Az Alapítvány szakemberei új, európai uniós ismereteket feldolgozó és bõvítõ tréningmodulokat (2 db-ot az általános és 2 db-ot a középiskolásoknak) és azokhoz kapcsolódó változatosabbnál változatosabb e-learning anyagokat fejlesztettek ki, majd ezt a 4 modult és további 8 db, évfolyam-specifikus tréninganyagot adaptálták – a partneriskolák tanárainak közremûködésével – mind a romániai, mind a szlovákiai gazdasági, oktatási környezetre és kultúrkörre, végezetül a 12 db adaptált modult le is fordították román és szlovák nyelvre is. Ezt követõen több ezer diákot, magyarországi és magyar ajkú romániai illetve szlovákiai fiatalt tréningeztek az alapítványi trénerek, miközben kérdõívek és mélyinterjú segítségével folyamatosan gyûjtötték a kutatási adatokat a gyerekektõl és a tanároktól, hogy aztán 3 db tanulmányban adhassanak átfogó képet a hazai és a határon túli szlovákiai illetve romániai 10-18 éves magyar ajkú diákság pénzügyi, gazdasági, gazdálkodási tudásának preferenciáiról, alapvetõ pénzügyi és EU-s ismereteirõl, pénzkezelési szokásairól, a megszerzett tudás hasznosíthatóságáról, stb. A partnerek közötti együttmûködés sikerét támasztja alá a projektet és annak eredményeit bemutató, közösen megszervezett 4 db multiplikációs rendezvény is.

„Korábban is megkerestek minket különbözõ programokban való részvétellel kapcsolatban, de azokra nemet mondtunk, mivel nem láttuk bennük a valódi együttmûködés és diákjaink, illetve saját fejlõdésünk lehetõségét. Azonban ebben a programban minden partner kiteljesedhetett. Valóban aktív résztvevõkké tudtunk válni, valós szerepünk volt a program megvalósulásában. Most pedig rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy egy ilyen nemzetközi sikerprojekt egyik alappillére lehetünk, lehettünk, és ezzel egy kis létszámú felvidéki iskolaként mi is hozzájárulhatunk, hogy Szlovákiában és Romániában is elérhetõek ezek a hiánypótló, a mi munkánknak is köszönhetõen a mi környezetünkre adaptált és a mi igényeinknek megfelelõ képzések.” – mondta el a találkozón a Buzitai Magyar Tanítási Nyelvû Alapiskola igazgatója, Mohòanský Csilla.

Ezt a pozitív attitûdöt erõsítik az Alapiskola és Óvoda Almágy igazgatójának, Agócs Péternek és a projektkoordinátornak, Agócs Ildikónak a gondolatai is: „Kollégáink, diákjaink nevében is kijelenthetjük: ha lehetne, újra belevágnánk az együttmûködésbe, mivel számtalan pozitív hozadéka volt a projektnek, melyek közül csak egyik a diákjaink pénzügyi kultúrájának fejlesztése és európai uniós ismereteinek növelése. A projektben eltöltött idõszak ugyanis rengeteg új kapcsolatot, barátságot, ismeretet, tapasztalatot és nem utolsó sorban élményt szerzett pedagógusainknak egyaránt. Mi magunk is sokat tanultunk. Ezt mind-mind ennek a közös projektnek és az abban részt vevõ partnereknek köszönhetjük. De nem csupán mi, hanem Szlovákia és Románia oktatási intézményei is.” Ezzel többek között arra is utaltak, hogy a korábban Magyarországon már sikeresen és hatékonyan mûködõ nyolc tréningmodul (az 5-12. évfolyamosoknak szóló modulok) szlovákiai és romániai – kulturális, társadalmi, gazdasági, oktatási, stb. – viszonyokhoz történõ adaptálásának, átdolgozásának, illetve az új – európai uniós ismereteket átadó – tananyagok összeállításának, fejlesztésének köszönhetõen ezek az ismeretanyagok már mindhárom országban elérhetõek. Az ismeretek elsajátítását és még szélesebb körben való terjesztését pedig az új modulokhoz készített színesebbnél színesebb e-learning anyagok is segítik, így ezeken keresztül azok a diákok is játszva tanulhatnak az Európai Unió társadalmáról, pénzügyi kultúrájáról, gazdaságáról, akik nem jutnak el személyesen a tréningekre. A partneriskolák tanárai pedig saját élményt és tapasztalatot szerezve a módszertani bemutatókon – melyeken az élménypedagógia és a pozitív pszichológia alapjaival, a tréningek egy-egy interaktív, játékos feladatával ismerkedtek meg – olyan „kézzel fogható” eszközökkel gazdagodtak, melyeket beépíthetnek saját tanóráikba.

Dr. Kinda Eleonóra, a sepsiszentgyörgyi partneriskola pedagógusa korábbi gondolatait hangoztatta ezzel kapcsolatban: „Aki ebben a projektben részt vett vagy a jövõben részt vesz, biztosan profitál belõle. Mind a gyerekek, mind a pedagógusok, mind maguk az iskolák. De a program nyertesei a jövõ társadalmai is, mivel a pénzügyi tudatosság fejlesztése és az európai uniós ismeretek oktatása elengedhetetlenek. Ilyen megközelítésben pedig az egész Európai Unió számára ez egy bõven megtérülõ befektetés, pénzügyi-gazdasági terminológiával élve.”

Hogy eddig hány diák is profitált a projektbõl, azt – a végleges adatok összefoglalásakor – dr. Sarkady-Kiss Lilla, az OTP Fáy András Alapítvány projektvezetõje ismertette. „Összesen mintegy 5.200 diák, köztük 2.700 magyarországi, 1.200 szlovákiai és 1.300 romániai magyar ajkú fiatal vett részt az OK módszertanra épülõ tréningeken e projekt keretében és gazdagodott a jövõjét nagyban meghatározó ismeretekkel. Mindez majdnem kétszerese a projektben vállalt 2.700 oktatott fõnek. A sikert a tényszerû számadatokon túl azonban sokkal inkább az jelenti számunkra, hogy az oktatott diákok rendkívül pozitívan nyilatkoztak az interaktív, inspiráló és szórakoztató képzéseinkrõl, innovatív és hatékony módszertanunkról, a megszerzett ismereteket pedig hasznosnak és az életükben jól hasznosíthatónak értékelték.”

„A pénzügyi kultúra fejlesztése minden nemzet és minden gazdasági szereplõ együttes érdeke, össztársadalmi érdek. Köszönet jár mindenkinek, aki a projektben közremûködött. Itt nem feltétlenül csak a partnerintézményekre és azok kollégáira gondolok, hanem a program támogatójára, az Európai Unióra és a projekt megvalósítását, folyamatos mûködtetését is segítõ Nemzeti Irodára, a Tempus Közalapítványra és munkatársaira is.” – folytatta dr. Sarkady-Kiss Lilla.

Jóllehet az „O.K.+ 2007-2014” címû program szakmai megvalósítása, támogatott idõszaka augusztus 31-én lezárul, a társadalmi igényeknek megfelelõen azonban mégis folytatódik. A felek már új tréning idõpontokat is kitûztek a következõ tanévre, illetve kezdeményezték további oktatási intézmények bevonását is az OK Projektbe.
A partnerek között kialakult erõs szakmai kapcsolatnak köszönhetõen a magyar tanítási nyelvû iskolák és az Alapítvány közötti, más programokban való aktív együttmûködés is megkezdõdött. Ezek minden esetben azt a közös célt szolgálják, hogy az ezekben részt vevõ fiatalok minél több hasznos ismerettel gazdagodjanak jövõbeni életükhöz, boldogulásukhoz.