Szigorítanák a jogosítvány megszerzését az EU-ban
2023.09.19

Karima Delli, az Európai Parlament tagja, aki felelős az Európai Bizottság javaslatára adott válaszért, amely a vezetői engedélyekkel kapcsolatos szabályok felülvizsgálatát célozza, számos olyan módosítást javasolt, amelyek hozzájárulhatnak a közúti biztonság javításához.

Ms Delli jelentéstervezetének egyik figyelemre méltó újítási javaslata, hogy az 1,8 tonnánál nehezebb autók vezetését, új B+ típusú jogosítvány megszerzéséhez kötné.  Az új járművezetők csak 21 éves koruk és két év vezetési gyakorlat után kérhetnék a legnagyobb és legnehezebb járművek, például a BMW X5 vezetésére felhatalmazó jogosítványt.  

Az Európai Unióban a közúti halálesetek körülbelül 40%-a olyan balesetekben történik, amelyekben fiatal járművezetők vagy motorkerékpárosok vesznek részt. Mind a közúti halálesetek, mind a súlyos sérülések súlyos terhet jelentenek a társadalom számára. Puszta pénzügyi értéken kifejezve az EU-ban évente mintegy 280 milliárd euróra becsülik a közúti balesetek költségeit.

Az ETSC belga tagjának, a VIAS intézet múlt hónapban közzétett tanulmánya szerint a magasabb, nehezebb és erősebb járművek, például a terepjárók és a pickupok lényegesen nagyobb kockázatot jelentenek a kisebb járművek utasai, a gyalogosok és a kerékpárosok számára.  

A parlamenti jelentéstervezetben ráadásul nem találhatók utalások a Bizottság azon javaslatára, hogy a tagállamoknak lehetővé kellene tenniük a 16 évesek számára, hogy bármilyen típusú autót vezethessenek, amennyiben az autó 45 km/h sebességkorlátozóval van felszerelve. Ezt az elképzelést az ETSC (Európai Közlekedésbiztonsági Tanács) áprilisban hevesen kritizálta, és már korábban is, amikor a finn kormány először vetette fel néhány évvel ezelőtt.

Ms Delli  ellenzi az európai vezetési alsó korhatár bármilyen csökkentését.  

Ellen Townsend, az ETSC politikai igazgatója így nyilatkozott: "Mivel a közúti halálesetek száma ismét növekszik Európában, az EU-nak minden rendelkezésre álló eszközre szüksége van ahhoz, hogy az utakat mindenki számára biztonságosabbá tegye.  A fiatalok túlreprezentáltak a balesetekben, a halálesetekben és a sérülésekben, ezért teljesen ésszerűek a fokozódó előírások a vezetői engedélyek bevezetésére.

Az ETSC azt is kéri, hogy a hivatásos furgonvezetők (<3,5t) kötelesek legyenek további, rendszeresen frissített szakmai képzésben részt venni.  Ma az EU ezt csak a teherautó- és buszvezetők számára írja elő.