Miközben a mesterséges intelligencia munkahelyi felhasználási lehetőségei egyre bővülnek, a munkavállalóknak azon kell gondolkodniuk, hogy vajon mit jelenthet ez az innováció az ő munkahelyi jövőjére nézve. Az új adatok azonban azt mutatják, hogy a mesterséges intelligencia nem lesz munkahelygyilkos.
Az Avanade szoftvercég frissen közzétett kutatása szerint a munkavállalók 92 százaléka egyetért azzal, hogy a versenyképesség megőrzése érdekében vállalatuknak a következő egy évben át kell állnia az AI-first megközelítésre. Ahelyett azonban, hogy az AI felváltaná a munkahelyeket, az üzleti és IT-vezetők 64%-a valójában úgy véli, hogy az AI 2024-ben meg fogja tartani vagy akár növelni is fogja az humán pozíciók számát, a legtöbben akár 9%-os létszámnövekedésre is számítanak.
"Ez nem a munkahelyek helyettesítéséről, hanem a feladatok helyettesítéséről szól." - mondja Erik Barnett, az Avanade észak-amerikai vezetője. Nagyon sok beszélgetés folyt az emberek munkájának helyettesítéséről, holott az adatok azt bizonyítják és támasztják alá, hogy továbbra is szükségünk van az emberekre, csak más módon.
A munkavállalók 52 százaléka azt állítja, hogy bízik abban, hogy a vállalatuk megfelelő biztosítékokkal rendelkezik a munkahelyek megőrzése érdekében. Barnett szerint a sok kódolást, átírást és adatbevitelt igénylő szerepkörökben lesz a legtöbb AI-vezérelt innováció az elkövetkező hónapokban, és tovább fog nőni az igény az ugyanilyen készségekkel és szakértelemmel rendelkező alkalmazottakra, akik képesek a chatbotok munkájának ellenőrzésére.
Miközben az AI leveszi majd a terhelés egy részét az emberek válláról, az ellenőrzés és a kockázat egy része is megnövekszik majd ennek következtében. - mondja Barnett.
Az Avanade kutatása szerint azonban jelenleg a szervezeteknek kevesebb, mint a fele rendelkezik a mesterséges intelligencia felelősségteljes használatára vonatkozó konkrét iránymutatások vagy irányelvek teljes körével. Az alkalmazottak 49 százaléka nem bízik abban, hogy a szervezetük kockázatkezelési folyamatai megfelelőek a generatív AI vállalati szintű integrációjához. Emellett a legtöbb alkalmazott felismerte, hogy további oktatásra és képzésre lesz szükségük ahhoz, hogy ezeket az új eszközöket a lehető legjobban tudják használni.
Az AI olyan, mint egy teljesen új nyelv. - mondja Barnett. Az alkalmazottaknak tudniuk kell, hogyan kérdezzék meg maguktól: 'Hogyan befolyásolja ez azt, amit ma csinálunk?' és 'Hogyan várható, hogy ez idővel fejlődni fog?'. Folyamatosan változni fognak az elemek, de ez jó dolog, amíg a megfelelő eszközökkel rendelkezünk.
Barnett szerint a készséghiány kezelése vállalatonként eltérő feladat lesz. Valószínűleg az informatikai vezetők, a HR-osztályok, sőt, az ügyvezetők csapatmunkájára lesz szükség. A szervezeteknek fel kell készülniük a próbálkozásokra, a hibákra és az újratervezésre.
Az elkövetkező néhány évben jelentős mértékben fogjuk használni az AI-t, amíg az általánossá nem válik. Meg kell tanulnunk tehát a lehető legfelelősségteljesebben használni a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket.