Innovatív vezetõket keres az EY
2017.11.10
Új, digitális megoldások és újszerû vezetõi attitûd szükségesek ahhoz, hogy a magyar vállalatok a kemény konkurenciaharcban a nemzetközi porondon is megállják a helyüket. Ezekkel a megoldásokkal és korszerû vezetõi módszerrel tudtak az elmúlt években üstökösszerû pályát befutni a fintech cégek is: csak Európában az utóbbi hét évben nyolc milliárd dollárt öntöttek a szektorba a befektetõk. Ezt felismerve indított új kategóriákat az EY Magyarország az idei évben is elindított EY Az Év Üzletembere díj meghirdetésekor. Idén elõször különdíjjal jutalmazzák a digitális alapú okos megoldások terén legjobb magyar cégek vezetõit.

A fintech és az insurtech, azaz a pénzügyi és biztosítási szolgáltatásokat megreformáló megoldások mára önálló iparággá nõtték ki magukat. Az EY „Decoding Mobile Financial Services” nevû, mobil pénzügyekkel foglalkozó kutatásából kiderült, hogy a mobilfizetéssel történõ, vállalatok és fogyasztók közti tranzakciók száma már 2013-ban elérte a 300 milliót, 2019-re pedig mintegy 2 milliárd ilyen ügyletet jósolnak a szakértõk. Európában a fintech cégekbe 2010 és 2017 között 8 milliárd dollár befektetés érkezett. Nem véletlenül. Ezek a vállalatok olyan, új típusú vezetõi attitûddel és digitális megoldásokat használva mûködnek, amik fenekestõl felforgatták a nagyon stabil bankszektort is. Példájukból a magyar vállalatoknak is van mit tanulniuk.

Dr. Vinnai Balázs, a Finastra alelnöke, az EY Az Év Üzletembere díj 2013-as gyõztese és a 2017-es pályázat zsûritagja szerint ahhoz, hogy a hazai vállalatok a magyar gazdaság fõszereplõivé válhassanak és akár a nemzetközi versenyben is megállják a helyüket a megfelelõ szaktudás mellett korszerû vezetõi szemléletre is szükség van:

„Magyarországon jelenleg sokan dolgoznak a vállalkozói kultúra fejlesztésén, egy új vezetõi gondolkodás megteremtésén. Ma már nem elég az, hogyha van egy jó ötletünk, és akár szaktudásunk is ahhoz, hogy ezt megvalósítsuk. A sikerhez ugyanis szükség van bátorságra, vezetõszellemre, arra, hogy egy vezetõ érthetõ víziót tudjon alkotni, amit aztán csapatával együtt megvalósít nemcsak itthon, hanem a nemzetközi piacon is.”

Vinnai Balázs az egyetemistaként alapított, banki szoftvermegoldásokat fejlesztõ IND Group-ot garázsvállalatból 15 év alatt egy nemzetközi szinten is jegyzett céggé fejlesztette, úgy, hogy közben a dot-com és a 2008-as válság is közbeszólt. Az IND Group-ot végül 2012-ben vásárolta fel a Finastra (korábban Mysis), amikor már mintegy harminc, globális banki ügyfél számára nyújtottak digitális szolgáltatásokat. Vinnai úgy véli, hogy a ma induló vállalkozásoknak már egészen más kihívásokkal kell szembenézniük.

„Amikor kiléptünk a nemzetközi piacra, Magyarországon már sikeres vállalatnak számítottunk. Így is hatalmas változás volt, amikor a korábbi versenytársak helyett olyan cégekkel mértek össze minket, akik akár több tucat vagy több száz piacon is jelen voltak. Ahhoz, hogy ezt az akadályt sikerrel vegyük, szükség volt egy akkor a hazai piacon még teljesen szokatlan üzleti felfogásra. Ma már kevésbé jellemzõ a bozótharc, sok vállalkozás már eleve a nemzetközi piacon jelenik meg, így felértékelõdik a megfelelõ vezetõ, és a megfelelõ vízió szerepe”

Az EY Az Év Üzletembere díjat elõször 2003-ban hirdette meg Magyarországon az EY azzal a céllal, hogy a hazai gazdasági szereplõk számára példaképeket, kiemelkedõ sikereket mutasson be. Mára a követendõ mintákat olyan vállalatok adják, amelyek az életminõség fejlesztésén-, a vásárlókkal közös értékteremtés-, az újgenerációs gyártástechnológiák- vagy a digitális alapú okos megoldások terén érnek el kiemelkedõ üzleti eredményeket. Ezek jelenthetik a jövõben a magyar gazdaság húzóerejét. Idei kiírásában ezért a fõdíj mellett az EY különdíjat ad át az ezeken a területeken legjobban teljesítõ magyar vállalatok számára.

Az EY Az Év Üzletembere díjat jelenleg hat kontinens mintegy 50 országában hirdetik meg, a magyarországi gyõztes 2018 nyarán az EY támogatásával Monacóban mérheti össze magát a világ közel 50 országának gyõzteseivel.