Megnövekedett a csalások száma az időjárási események kapcsán
2023.11.21

A McLarens kárrendezési szolgáltató szerint a közelmúltban tapasztalt kedvezőtlen időjárás miatt a biztosítási ágazat fokozott csalási kockázatnak lehet kitéve. Az összetett, kereskedelmi és speciális piacokra összpontosító cég figyelmeztette a biztosítási és kárigény-szakértőket, hogy legyenek éberek, mivel a csalók igyekeznek kihasználni a közelmúltban bekövetkezett árhullámot.

Brendan Gillooly, a McLarens UK & Ireland vizsgálati vezetője elmondta: "Miközben az egymást követő időjárással kapcsolatos események utóhatásaival küzdünk, a csalárd kárigények kockázata nagyban fenyeget, még pedig azzal, hogy kihasználják a biztosítókra nehezedő nyomást, amikor a valódi kárigények áradatával kell szembenézniük.

"Az olyan súlyos időjárási események, mint a Ciarán vihar, általában számos jogos biztosítási kárigényt eredményeznek. A csalók, akik tisztában vannak a kárigények számottevő mennyiségével, megragadják a lehetőséget, hogy hamis vagy eltúlzott kárigényeket nyújtsanak be az ilyen árhullámok idején."

McLarens szerint az opportunista csalók a valódi időjárási események által érintett romos épületeket vehetik célba. Megpróbálhatnak nem érintett területeket is bevonni a munkaterületükbe, vagy további károkat követelhetnek a kifizetések felduzzasztása érdekében. Még a leltárban lappangó, elöregedett árukészlet is hirtelen sérültnek tűnhet.

Arra is figyelmeztet, hogy az elmúlt évben a biztosítási ágazatban megugrott a hamis dokumentumok száma, amit tovább súlyosbított a mesterséges intelligencia platformokhoz való könnyű hozzáférés a nyilvánosság számára. A jelentés szerint a csalók ma már nagy mennyiségben használnak mesterséges intelligenciát számlák, bankszámlakivonatok és egyéb dokumentumok előállítására, ami megnehezíti a felderítést.

Gillooly hozzátette: "Mivel a súlyos időjárási események továbbra is hatással vannak a különböző régiókra, létfontosságú a stabil és részletes vizsgálati folyamat fenntartása. Bár az olyan eszközök, mint a SmartScreen triage szolgáltatásunk segíthetnek, a védelem első vonalában a biztosítási szakemberek állnak. Egyes kárigények csak hetekkel vagy hónapokkal az első esemény után kerülnek felszínre, ami hangsúlyozza, hogy minden egyes érintkezési ponton aprólékos figyelmet kell fordítani a részletekre.

"Az együttműködés és az éberség kulcsfontosságú a biztosítási csalás elleni küzdelemben. Ha bármi rendellenesnek vagy gyanúsnak tűnik, arra biztatjuk a biztosítási szakembereket, hogy forduljanak segítségért és útmutatásért. Egy egyszerű beszélgetés is leleplezhet potenciálisan csalárd tevékenységeket". – tette hozzá Gillooly.