A generációs különbségek a cégvezetésben is megmutatkoznak
2017.11.27
Egy céget felépíteni, fenntartani, esetleg folyamatosan fejleszteni nagyon nehéz feladat, csak igen keveseknek sikerül. Hazánkban tíz vállalkozásból hat az elsõ néhány évben tönkre megy. Mészáros György, a Magyar Vállalatvezetõk Üzleti Közösségének (MVÜK) alapítója szerint az üzleti kapcsolatépítõ találkozókon legtöbbször az derül ki, hogy a fiatal vállalkozók számára az értékesítési stratégia kidolgozása nem olyan fontos, mert abban hisznek, hogy egy jó terméket mindenképp el lehet adni. Ezzel szemben idõsebb társaik a márkaépítés és a marketing tevékenységek fontosságát nem érzik eléggé.

Sokan feltették már a kérdést, hogy létezik-e biztos recept cégalapítás során a sikerre. A témában jártas Mészáros György, az MVÜK alapítója szerint az üzleti kapcsolatépítõ találkozóik alkalmával megfigyelhetõ, hogy a sikerhez vezetõ utat is generációs különbségek jellemzik és jól kivehetõk azok a területek, melyekrõl a fiatal vállalkozók teljesen másképp gondolkodnak, mint idõsebb pályatársaik. „Az üzleti találkozókon szerzett megfigyeléseinkre alapozva meghatároztunk tíz területet, melyet érdemes megvizsgálni, ha sikeresen szeretnénk mûködtetni egy vállalkozást. Ezeken a területeken jól megfigyelhetõk a generációs különbségek” – mondja a szakember.

1. A Termék: Bármennyi idõs is a vállalkozó, arra mindenképpen szüksége van, hogy legyen egy jó terméke. A jó termék meglétének fontosságát mindkét generáció belátja, de az idõsebb generáció jellemzõen nem elég fogyasztóközpontú, mikor a termék kialakítására kerül sor. 

2. A cégstruktúra átgondolása, cégfelépítés: Az idõsebb cégvezetõk sokkal jobban átlátják, hogy erre a lépésre szükség van a cég indításakor, azaz nem lehet csak úgy „hipp-hopp” egy termékkel útnak indulni. Sok igen jó startup bukik el azon, hogy nem rendel ötletéhez megfelelõ céges kereteket.

3. A márkaépítés: „A legyél más, mint a többi, emelkedj ki a tömegbõl!” tanácsot a fiatal vállalkozók teljesen természetesnek veszik, míg idõsebb társaik szinte nem is értik.

4. A marketing: A fiataloknak természetes, hogy termékük kommunikációjára megfelelõ marketingstartégiát alakítsanak ki és szívesen áldoznak pénzt arra, hogy egy tudatos koncepció alapján ismertessék meg terméküket. Ezzel szemben az idõsebbek sokszor egy fillért sem hajlandók költeni erre, mert felesleges pénzkidobásnak vélik egy több területet összefogó marketing kommunikációs terv kialakítását.

5. Az értékesítés: Ezen a területen a fiatalabb vállalkozók vannak lemaradva, mert nem veszik figyelembe, hogy nem elég egy terméket a köztudatba bevinni, el is kell tudni adni. Fiatal vállalkozóktól ezerszer hallhattuk már azt a kérdést, hogy „Miért, nem veszik meg a termékünket, ha az jó?” Erre a válaszunk annyi: igenis foglalkozni kell azzal, hogy milyen értékesítési csatornát fognak használni, az mennyibe kerül, milyen átfutása van az értékesítési folyamatnak, illetve ki vagy mi fogja eladni a terméket.

6. Vezetõi ismeretek, vezetõi tudás: Ennek szükségességérõl az idõsebbek többet tudnak, és belátják, hogy sokszor a sikerük is ezen áll vagy bukik. A fiataloknál sokkal erõsebb a termékfókuszú gondolkodás, mert azt hiszik, a jó termék egyenlõ a sikerrel.

7. A piackutatás, piacismeret szüksége: Ez az a terület, ahol mindkét generáció sok hibát vét, mert alábecsülik fontosságát. Pedig rendkívül fontos még indulás elõtt felmérni a célközönség körében, hogy egyáltalán szüksége van-e a piacnak az általunk elõállítani kívánt termékre? Emellett fontos a megcélzott piac beható ismerete, vagyis tudni azt, hogy milyen termékek vannak az adott piacon 

8. Üzleti kapcsolatok értéke: Meglepõ módon a fiatalok jobban belátják, hogy az üzleti kapcsolatok hosszú távon mennyire fontosak. Az idõsebb generációra jellemzõ, hogy hajlamos elkényelmesedni, azaz, ha valameddig ment az üzlet tudatos üzleti kapcsolatépítés nélkül, akkor arra késõbb sem fektetnek hangsúlyt. Sõt az is megfigyelhetõ, hogy sikertelenség esetén sem látják be, hogy a kudarchoz vezetõ úton mennyit nyomott a latba az, hogy nem rendelkeztek jól mûködõ kapcsolati hálóval. Pedig egyetlen szektor létezik csupán, ahol a termék jobban számít, mint az azt körülvevõ szereplõkkel tartott kapcsolat: ez a technológiai szektor. De még egy jól mûködõ techcég felépítéséhez is kellenek a jó üzleti kapcsolatok.

9. Tudatos információszerzés, nyitottság az újdonságokra: Ezen a területen a fiatalok egyértelmûen jobbak, rugalmasabbak, így könnyebben alkalmazkodnak a piac változó igényeihez.

10. Best practice-ek eltanulása: Az idõsebb generáció tagjai sokkal inkább a saját fejük után mennek, ezzel szemben a fiatalok jól tudják, hogy nem kell mindenben a nulláról indulniuk ahhoz, hogy egy céget sikeresen mûködtessenek. Rendkívül hasznos lehet ugyanis a cégépítés és a cégvezetés minden területén a sikeresebb vállalatvezetõktõl tanulni.

„Akár fiatalabb, akár idõsebb a cégvezetõ ezen területek átgondolása, mindkét generációnak javasolt ahhoz, hogy jó irányba vihessék üzletüket” – zárja megállapításait Mészáros György.