A Nemzetközi Tengeri Biztosítási Unió (IUMI) a 2023-as IUMI Stats Reportban bemutatta a globális tengeri biztosítási piac éves elemzését.
A jelentés betekintést nyújt a tengeri biztosítási ágazat helyzetébe a világgazdaság, a kereskedelem és a hajózás tágabb összefüggésében.
A globális tengeri biztosítási díjak 2022-ben 35,8 milliárd USD-t értek el, ami az előző évhez képest lenyűgöző, 8,3%-os növekedést jelent.
A növekedéshez olyan tényezők járulnak hozzá, mint a kereskedelem pandémiát követő fellendülése, a megnövekedett eszközértékek, a csökkent piaci kapacitás és a díjkiigazítások.
Míg az európai piacokon folytatódott a bővülés, egyes ázsiai piacokon a különböző gazdasági tényezők miatt lassulás következett be.
Az óceáni hajótestek díjai 8,4 milliárd USD-re emelkedtek, ami 5,7%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Hajtóerőként a megnövekedett aktivitás, a hajók nagyobb száma, az eszkalálódó értékek és a csökkent piaci kapacitás szerepeltek. A káresemények alacsony száma szinte minden régióban fenntartotta a pozitív kárhányadot.
A szállítmánybiztosítási díjak 20,5 milliárd USD-re emelkedtek, ami 8,3%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ez a növekedés a világkereskedelemnek a járvány utáni újjáéledésének tulajdonítható. A kárhányadok visszatértek a tipikusabb szintre, 2022-ben 2015 óta a legalacsonyabb szinten kezdődtek.
A tengeri energiaágazat folytatta hároméves díjbázis-növekedési sorozatát, és 4,1 milliárd USD-t jelentett 2022-re, ami jelentős, 7,3%-os növekedést jelent.
Ez a növekedés elsősorban az olajárak emelkedésének tulajdonítható, ami megnövekedett offshore tevékenységet és magasabb átlagos napi díjakat eredményezett. Az ágazat viszonylag alacsony szinten tartotta a veszteségeket, ami az elmúlt évek pozitív kárhányadát eredményezte.
A jelentés emellett frissített adatokat tartalmaz az IUMI nagy káresetek adatbázisáról, amelyben a negyedik egymást követő évben a rakománykárokat is közzéteszik. Ezeket a káreseményeket 13 adatmező alapján elemzik, betekintést nyújtva a káresemények súlyosságába, gyakoriságába, helyébe és okába.
Az idei jelentéssel kapcsolatban Lars Lange, az IUMI főtitkára a következőket nyilatkozta: "Az éves statisztikai jelentésünk a tengeri biztosítási piac jelenlegi állapotának várva várt leírása és elemzése. Idén örömmel állapíthatjuk meg, hogy minden üzletág viszonylag erősen teljesített, ami a globális díjbázis növekedését és a kárhányadok javulását mutatja. Ez nagyrészt a világkereskedelem pandémiát követő fellendülésének köszönhető, de a fegyelmezettebb és hatékonyabb kockázatvállalásnak is tulajdonítható. A biztosítók továbbra is viszonylag alacsony kárigénykörnyezetben működnek, ami minden érintett számára jó hír, de figyelnünk kell arra, hogy most, hogy a hajózási és tengeri tevékenység a Covidot követően normalizálódott, visszatér-e a megszokottabb kárszint.".