Miért célszerû alkuszi segítséget igénybe venni?
Szemben egyes piaci hírekkel, a független alkuszok kalkulátorai megbízhatóan hasonlítják össze a biztosítók árajánlatait. Nem kell tehát utólagos meglepetésektõl tartania egyetlen autósnak már csak azért sem, mert az alkuszok jelentõs része a kalkulált díjra árgaranciát is vállal. Más összehasonlító rendszerekkel szemben pedig olyan ügyféltámogatást is nyújtanak, mint az elõzõ szerzõdések felmondása, az együttkötési kedvezmények bemutatása, vagy képviselet a kárrendezés során. Papp Lajos, az FBAMSZ elnöke kiemelte a személyes jelenlét fontosságát is a biztosítási, de bármilyen pénzügyi döntések meghozatalában, melynek eredményeként ma megfigyelhetõ az a tendencia, hogy az online alkuszok közül ma már sokan elkezdtek offline tevékenykedni.
Kell-e kötelezõ biztosítás?
Papp Lajos kitért a kötelezõ biztosítások rendszerére is, megemlítve a jogszabály szerint jelenleg is kötelezõ biztosítási ágakat, valamint az utóbbi idõben gyakran emlegetett lehetséges területeket. Az elnök szerint a veszélyes anyagokkal foglalkozó ipari létesítmények számára elõírandó kötelezõ felelõsségbiztosítás kérdéskörében 2012 elsõ felében várható döntés. Ezt a szövetség is üdvözölné, mivel károkozó képességük, valamint a társadalomra gyakorolt veszélyességük miatt érdemesnek tartják számukra a kötelezõ biztosítás elõírását.
Egészen más véleményt fogalmazott meg Papp Lajos a kötelezõ lakás- és utasbiztosításokkal kapcsolatban. Utóbbiak ellen szól az a tény, hogy biztosítást csak a szervezett utazásokra lehetne érvényesíteni, a magánszemélyek kiutazását ma lényegében semmilyen jogszabály nem korlátozza − így viszont aligha lehetne megoldani a biztosításkötést. Ráadásul az ilyen kötelezõ biztosításnál csak névleges fedezetek jöhetnének szóba, mint például a bankkártyákhoz kapcsolódó utasbiztosítások esetében.
A kötelezõ lakásbiztosítások ellen hozta fel Papp Lajos azt az érvet, hogy a biztosítások kötelezõ jellege csökkenti az öngondoskodási hajlamot, úgy fogalmazott: „az ügyfeleket nem butítani, hanem oktatni kell”. Ezen kívül – az utasbiztosításokhoz hasonlóan – itt is csak korlátozott körre (elemi kárra) terjedhetne ki a biztosítás. Az elnök megemlítette a román példát is, ahol az idén kötelezõvé tett lakásbiztosítás nem igazán teljesítette a hozzá fûzött reményeket.
Kártörténeti mizéria
Szintén elkél majd az alkuszi segítség azoknak az autósoknak, akiknek a lakcímkártyájukon is megtalálható személyes adataik nem pontosan egyeznek a korábbi vagy éppen az új biztosító által nyilvántartott szerzõdéses adatokkal. Ugyanis a törvény értelmében idéntõl a kárinformációkat már csak a biztosítók által feltöltött, és az elõzetes hírek szerint egyelõre még sok hiányos vagy pontatlan adatot tartalmazó központi kárnyilvántartó rendszerbõl lehet kinyerni. Mint arra Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ gépjármû szekciójának elnöke felhívta a figyelmet, az adatok átvezetése meglehetõsen nehézkesen ment, így az ügyfelek beazonosítása sem zökkenõmentes. Például ha a nyilvántartóban nem szerepel az ügyfél neve elõtt a dr. titulus, akkor a rendszer nem találja meg a keresett ügyfelet. Éppen ezért javasolta korábban a FBAMSZ, hogy a vállalkozásokhoz hasonlóan, a magánszemélyeknél is az adóazonosító-jel alapján lehessen azonosítani az ügyfeleket.
Mivel a hatályos jogszabály már nem engedi sem a biztosítók közti közvetlen adatcserét, sem a papíralapú igazolás elfogadását az ügyféltõl, így a sikertelen ügyfél-azonosításból, bónuszbesorolásból eredõ problémát igazán csak az ügyfél nevében eljáró alkuszok lesznek képesek hatékonyan kezelni – mondta Cselovszki. Az ügyfelek a 45. napon kapnak értesítést egy esetleges azonosítási, átsorolási problémáról. Ekkor – Cselovszki szerint – azonnal cselekedniük kell, meg kell keresniük korábbi biztosítójukat, hogy az kijavítsa a nyilvántartásban szereplõ hibát. Ha ennek rendezése nem következik be a 60-65. napig, akkor automatikusan A0 kategóriába sorolják az ügyfelet. Az A0 kategóriába való visszasorolás veszélye óvatos becslések szerint is százezernyi autóst fenyeget – mondta Cselovszki Zsolt.
Baleseti adó miatti pótbefizetés
Fõként a 2010-es évközi váltók számára okozhat gondot a baleseti adó: õk a jövõ évre arányos díj alapján fizetik az új terhet. Elsõsorban azok figyelmét kerülheti el ez az új kötelezettség, akik éves díjfizetést választottak, így a befizetést követõen abban a tudatban lehetnek, hogy további kötelezettségük nincs a biztosítási évfordulóig. Ezt támaszthatja alá az is, hogy például díjigazolásuk, zöldkártyájuk is a teljes idõszakra szól. Fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy a jogszabály értelmében az adó elsõbbséget élvez a díjjal szemben. Vagyis azoknak az ügyfeleknek, akik nem fizetik be a baleseti adó összegét, biztosításidíj-tartozása keletkezik, amit a díj nem fizetése miatti törlés követhet, annak minden negatív következményével együtt. A díjtartozás miatt ráadásul fedezetlenségi díjat is fizetnie kell az ügyfélnek – amely az alapdíj 15-szöröse is lehet – amely után ugyanúgy meg kell fizetni a 30%-os baleseti adót. Ez tehát komoly anyagi terhet jelenthet.
Évközi szerzõdések elõrehozása
Idén már az autósok közel 20 százalékának nem az év végén, hanem évközben van a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási évfordulója. Szemfüles piaci szereplõk az õ számukra is felajánlják a halasztott, akár 8-10 hónappal elõrehozott biztosításváltás lehetõségét. Mindez – amellett, hogy számos hibalehetõséget nyit meg az ügyfél elõtt – nehezen kezelhetõvé teszi az olyan helyzeteket, ha az évfordulóig megváltoznak olyan körülmények, mint bónuszfokozat, lakóhely, vagy akár az autó idõközben bekövetkezõ eladása, stb. Ilyenkor a jelenleg szerzõdésbe foglalt díj értelemszerûen érvényét fogja veszíteni, de azt legalábbis korrigálni szükséges. A FBAMSZ ezért – hasonlóan a PSZÁF és a MABISZ néhány hete kiadott közleményéhez - minden autósnak azt javasolja, hogy a biztosításváltással a megfelelõ idõben, az évfordulót megelõzõ 30-60-adik napban foglalkozzon.
Helyzetkép a kampányról
Az idei kampányban további 20-25 százalékkal csökkent a kötelezõdíjak átlagos szintje. Mindez már az egész szektort a jövedelmezõségi szint alá lökte, amit a biztosítók jelentõs része – valószínûsíthetõen – már csak más területekrõl elvont forrásokkal, illetve a szolgáltatások színvonalának csökkentésével tudnak kompenzálni. Az ebbõl fakadóan nehézkessé váló ügyintézés során szintén tovább nõhet a szakmai tapasztalatokkal és kapcsolatrendszerrel rendelkezõ alkuszok szerepe.
„Az immár 13 ezer forint alatti éves átlagdíjak ellenére eddig a vártnál kevesebb autós keresett új kötelezõ biztosítást magának – mutatja be az aktuális piaci helyzetet Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke. – Ennek oka lehet, hogy az elõzõ években a legtöbben már optimalizálták biztosításukat. Mások esetében a díjak már elérték azt a szintet, amely mellett a különbségek összege oly csekély lett, hogy egyszerûen nem éri meg számukra utánajárni az alternatív lehetõségnek. A tavalyi 1,2 millió biztosítást váltó ügyfél helyett az idén már csak 800 ezer autós felmondására/újrakötésére számítunk.”
A kampány utolsó hetének felfokozott aktivitásában a FBAMSZ is igyekszik elõsegíteni a problémák gyors és eredményes megoldását. A tag-alkuszokhoz tartozó ügyfelek problémáit közvetlenül az érintett alkuszcégekkel egyezteti le, de más autósok problémáinak megoldása érdekében is tanácsot ad a szükséges teendõkrõl. A szövetség – bár állandó ügyfélszolgálattal nem rendelkezik – üzenetrögzítõn keresztül a 061/886 3621-es számon érhetõ el, írásos kérdések, panaszok a www.fbamsz.hu honlap kapcsolat menüpontján keresztül küldhetõk.