Nem csökkent az EU közlekedési kibocsátása
2024.03.01

Az Európai Számvevőszék szerint 2011 óta nem csökkent a közlekedésből származó CO2-kibocsátás az EU-ban. Mindezt annak ellenére, hogy 2010-ben csökkentési célokat tűztek ki az új autókra. A motorok tisztábbak lettek, de ezt ellensúlyozta, hogy az autók nagyobbak, motorjaik pedig erősebbek.

Az EU számos területen jelentős sikereket ért el az üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátásának csökkentésében, de a közúti közlekedésből származó CO2-kibocsátás sajnos tovább nőtt - állapította meg az Európai Számvevőszék.

A 2021-es évben az EU teljes üvegházhatásúgáz-kibocsátásának 23%-át tette ki. Ennek több mint feléért a személygépkocsik felelősek.

Csekély mértékű csökkenés

A dízelüzemű személygépkocsik kibocsátása 2011 és 2022 között nem változott, míg a benzinüzeműeké minimálisan csökkent (-4,6%) - állapította meg tovább az Európai Számvevőszék.

Bár az uniós normák az elmúlt évtizedben hatékonyabbá tették a motorokat, ezeket az előnyöket nagyrészt semmissé tette a terepjárók trendje, amely a járművek tömegét mintegy 10%-kal növelte, valamint az ezzel párhuzamosan a nagyobb teljesítményű motorok (átlagosan mintegy 25%-kal nagyobb teljesítményűek) trendje.

A 2010-es években az OEM-gyártók a vizsgálati követelmények kiskapuit kihasználva csökkentett kibocsátást értek el laboratóriumi körülmények között, ami "óriási" különbséget eredményezett a valós kibocsátáshoz képest. Az ECA szerint a 2015-ös Dieselgate-et követően egy új vizsgálati ciklus csökkentette, de nem szüntette meg a teszteredmények és a valós kibocsátások közötti különbséget.

Jelentős vállalkozás

A javulással szembeni makacs ellenállás veszélyezteti Európa zöld menetrendjét. "Az autók CO2-kibocsátásának valódi és kézzelfogható csökkentése nem fog bekövetkezni, amíg a belső égésű motorok uralkodnak" - mondta Pietro Russo, az ECA tagja egy nyilatkozatban. Ugyanakkor: "Az EU autóparkjának villamosítása nagyszabású vállalkozás". - tette hozzá.

Ez alatt az ellenőrök a teljesen elektromos BEV-ket ( Battery Electric Vehicle) értik, nem pedig a hibrid PHEV-ket (plug-in hibrid), amelyeknek a gyakorlatban általában sokkal magasabb a kibocsátása, mint amit a laboratóriumi tesztek sugallnak. Az Európai Számvevőszék rámutat, hogy 2025-ben az uniós szabályok kiigazítása ezt korrigálja. "Addig a PHEV-ket továbbra is alacsony károsanyag-kibocsátású járműként kezelik, ami az autógyártóknak kedvez".

Ha a BEV-ek eredményesek lehetnek, akkor számuknak a jelenleginél is gyorsabban kell növekednie.