Fekete péntek: 27 milliárd forintot költöttek el a magyarok
2018.02.22
A GKI Digital és az Árukeresõ.hu közös kutatása szerint az online piac forgalma megközelítette a 365 milliárd forintot, a lassuló növekedés ellenére a magyar piacon mûködõ webáruházak 83 százaléka eredményesebb évet zárt 2017-ben, mint egy évvel korábban – idézi az MTI Madar Norbertet, a GKI Digital üzletágvezetõjét a cég sajtótájékoztatójáról szóló tudósításában. A kiskereskedelmi forgalom 4,3 százaléka származik internetes értékesítésbõl, és idén is a tavalyihoz hasonló lehet a növekedés üteme. A kereslet stabil, a 15-18 százalékos bõvülés hosszabb távon is fenntartható.

Jellemzõen októberben, illetve november elején kivárnak a vásárlók, a black friday akciók hatására a dömping egyre inkább az év végi ünnepek elõtti 4-5 hetes idõszakra koncentrálódik. A black friday piacalakító hatását jól mutatja, hogy a teljes negyedik negyedéves online költés több mint ötöde, csaknem nettó 27 milliárd forint egy napon realizálódott. Tavaly minden korábbinál több cég, a webáruházak 62 százaléka vett részt az akcióban. Az online kiskereskedelmet jellemzõ koncentráltság miatt ezen a napon is leginkább a legnagyobb webáruházak tudtak érvényesülni, a kisebb kereskedõk inkább kényszerként tekintenek a fekete péntekre, és piacvesztési félelembõl kapcsolódnak be.

Magyarországon körülbelül 3 millió online vásárló van, számuk 5-6 százalékkal nõ évrõl évre. A belföldi online piac bevétele viszont csaknem 18 százalékkal emelkedett 2017-ben az elõzõ évhez képest, így háromszor akkora bõvülést ért el, mint a kiskereskedelem. Tavaly az online kiskereskedelmi bõvülést már nagyobb mértékben magyarázta a vásárlási gyakoriság növekedése, az e-kereskedõk elsõsorban a szolgáltatások minõségével nyerhetik meg a fogyasztókat. A magyar piacon például nagyon erõs a személyes átvételi lehetõség iránti igény, a teljes online kiskereskedelmi forgalom csaknem 80 százaléka ilyen kereskedésekben realizálódik. A fejlesztések ellenére ráadásul továbbra is a készpénzes fizetés a meghatározó, a vásárlások 58 százalékát így fizetik ki.

A világon 10 százalék körüli az online piac aránya a kiskereskedelem egészén belül, az Európai Unióban 5-6 százalékos. A 4,3 százalékos magyar adat nem jelent nagy lemaradást.