A magyarországi székhelyű Wizz Air légitársaság megrendelést adott le emberi hulladékból készült fenntartható repülőgép-üzemanyagra.
A SAF-ot egy bristoli, brit székhelyű startup, a Firefly fejlesztette ki, amely kitalálta, hogyan lehet a tisztított szennyvizet üzemanyaggá alakítani. A Wizz Air nemrégiben akár 525 000 tonna SAF-ra szóló megrendelést adott le a Firefly-tól a következő 15 évre.
"A flotta megújítása és a működési hatékonyság mellett a fenntartható légi üzemanyag (SAF) döntő szerepet játszik a légi közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében" - osztotta meg sajtóközleményében Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG-felelőse.
A Nemzetközi Energiaügynökség szerint a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 2%-áért felelős, de az olyan fejlesztések, mint a SAF, csökkenthetik a légi közlekedés negatív hatását. A The Guardian beszámolója szerint azonban a SAF kifejlesztése költség- és erőforrás-korlátozó lehet. A kifejlesztése drágább lehet, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyagé, és sok SAF olyan anyagokra támaszkodik, amelyek készletei korlátozottak, mint például a használt étolaj vagy más élelmiszer-hulladék.
A Firefly azonban megjegyezte, hogy a tisztított szennyvízből származó bioszilárd anyagok nagy mennyiségben állnak rendelkezésre, amelyek egyébként kevés értékkel bírnak, és más anyagokhoz képest olcsóbban lehetne SAF-t készíteni belőlük. A szennyvíziszapot akár 50%-os arányban is össze lehet keverni a kerozinból készült hagyományos üzemanyaggal anélkül, hogy a repülőgépek hajtóműveit át kellene tervezni vagy módosítani kellene - adta hírül a Yahoo! Finance.
A Firefly üzemanyaga még a hatósági tesztelés alatt áll, de a cég tervezi, hogy az angliai Essexben, Harwichban épít gyárat a működéséhez - számolt be a Yahoo! Finance.
Az Anglian Water vállalta, hogy szállítja a bioszilárd anyagot a gyár számára, hogy azt SAF-á alakítsák.
A Firefly közleménye szerint várhatóan 2028 vagy 2029-re kezdik meg a SAF szállítását.