![](https://mabisz.hu/szemle/wp-content/uploads/szemle/img-7790.jpg)
A NiT szerint az autóbuszos személyszállító vállalkozások nagy része kisvállalkozás, tõkeerejük alacsony egy ilyen biztosítói döntés finanszírozásához, ezért a biztosítótársaságok díjkövetelését az utasokra kell hárítaniuk.
A témában a felek egyeztetést is tartottak, amelyre a NiT állításai szerint hiába várták a biztosítók képviselõit, bár a lap információi szerint a Magyar Biztosítók Szövetsége képviseltette magát.
A múlt héten a NiT jelzésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) mielõbbi egyeztetésre és vizsgálatra kérte fel az ügyben hatáskörrel rendelkezõ Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Gazdasági Versenyhivatal vezetõit, mivel osztotta a szakmai szervezet azon véleményét, amely szerint az autóbuszos személyszállítók kötelezõ kgfb-díjainak egyidejû, nagyarányú emelése miatt akár a kartellgyanú vagy az erõfölénnyel való visszaélés vizsgálata is indokolt lehet.
A kartellgyanú aligha állhat meg egy olyan piacon, ahol a biztosítói díjak rendkívül széles spektrumban szóródnak. Márpedig a lap által véletlenszerûen kiválasztott – egy autós portálon használtan 30 millió forintért kínált –, 2008-ban gyártott Mercedes-Benz Tourismo Euro5 61+2 fõs turistabuszra, a Netrisk.hu online kalkulátora szerint, a piacon díjat hirdetõ 12 társaság éves kgfb-díj-ajánlatai 522 ezer és 4,63 millió forint között érhetõk el – ehhez jön a buszok esetében maximált 30 295 forintos biztosítási adó.
A díjak rendkívüli mértékû drágulásának hírét árnyalja a tény, hogy a kgfb-piacon évek óta folyamatos a díjemelkedés. Ezt a közelmúltig a felügyeletet ellátó MNB is szükségszerûnek nevezte, tekintve, hogy 2016-ig az üzletág kombinált mutatója (a kárkifizetések és a költségek összegének és a díjbevételnek a hányadosa) 100 százalék felett volt, és a biztosítók arra kényszerültek, hogy más szegmensekbõl fedezzék az üzletág veszteséges mûködtetését.
A szintén a Netrisk.hu által nyilvántartott kgfb-indexbõl azt láthatjuk, hogy a megkötött szerzõdések alapján számolt piaci átlagdíj (a teljes piacot, azaz minden autót figyelembe véve) 2013 januárjában 19 900 forint volt. Ehhez képest napjainkban a kgfb-piac éves átlagdíja 37 873 forint. (A díjak emelkedéséhez az alkatrészek és a szervizek rezsidíjának emelkedése mellett a személyi sérüléses károkra kifizetett mind nagyobb összegek vezettek.)
A fenti példában szereplõ busz kategóriájának átlagdíja egy, az MNB-nél fellelhetõ statisztika szerint 2013-ban 740 178 forint volt. Ha erre a piac átlagos 90 százalékos díjemelését rámérjük, átlagdíjnak 1,4 millió forint körüli összeget kapunk.