
Most elértünk arra a pontra, hogy egészen jól meg lehet határozni, mit okoz a munkaerõhiány a mindennapokban. Bár a példa amerikai, könnyen belátható, hogy Németországra vagy akár Magyarországra is érvényes: a Business Insider megkérdezett néhány nagy céget, hogy pontosan mi történik a piacon.
Az egyik közvetlen hatás, hogy az interneten rendelt áruk nem érkeznek meg idõben. Mivel nincs sofõr, aki elvezesse a kamiont vagy a furgont, a fuvarozó cégek elkezdték megemelni a gyorsabb szállítási határidõkhöz tartozó árakat, ami azt jelenti, hogy a normál tarifás szállítás hátrébb sorolódott, azaz vagy hosszabb idõt kell várni egy csomagra, vagy többet kell érte fizetni.
Az amerikai adatok szerint a kereskedõk az elmúlt 12 hónapban 30 százalékos emelkedést tapasztaltak a szállítási szolgáltatásokban, és ez már akkora mérték, amit nem tudnak kigazdálkodni.
A közúti szállítás olyan mértékben meghatározó a kereskedelemben, hogy az áremelés szinte minden árufajtát érint, és már csak az kérdéses, hogy a kereskedõk mennyire tudják lenyelni az emeléseket. A jelek szerint nem nagyon, mert a drágulás túlment a tûrhetõ ponton, vagyis végsõ soron a fogyasztók fogják megfizetni azt, hogy nincs elég sofõr. Mivel a magasabb költségek áthárítása szinte minden iparágban elkezdõdött, elkerülhetetlennek látszik, hogy a végfogyasztói árak emelkedjenek.
Magyarországon több ezer sofõrt azonnal foglalkoztatni tudnának a fuvarozók, és bár a képzésüket több hullámban is milliárdos összegekkel támogatta már a kormány, a hiány alig enyhült az elmúlt években. A probléma világszerte hasonló: a fiatalok számára a pálya a viszonylag magas fizetések ellenére sem elég vonzó, ezért általában többen mennek nyugdíjba, mint amennyi pályakezdõ áll be. Így a hiány egyre nagyobb, de az ollót még ennél is jobban nyitja, hogy közben a szállítási igény is nõ.
Az Egyesült Államokban kifejezetten vészes a helyzet, mert az áruk 82 százalékát közúton juttatják célba, és az elõzetes becslések szerint 10 éven belül összesen 900 ezer sofõrt kellene munkába állítani.