Most elértünk arra a pontra, hogy egészen jól meg lehet határozni, mit okoz a munkaerõhiány a mindennapokban. Bár a példa amerikai, könnyen belátható, hogy Németországra vagy akár Magyarországra is érvényes: a Business Insider megkérdezett néhány nagy céget, hogy pontosan mi történik a piacon.
Az egyik közvetlen hatás, hogy az interneten rendelt áruk nem érkeznek meg idõben. Mivel nincs sofõr, aki elvezesse a kamiont vagy a furgont, a fuvarozó cégek elkezdték megemelni a gyorsabb szállítási határidõkhöz tartozó árakat, ami azt jelenti, hogy a normál tarifás szállítás hátrébb sorolódott, azaz vagy hosszabb idõt kell várni egy csomagra, vagy többet kell érte fizetni.
Az amerikai adatok szerint a kereskedõk az elmúlt 12 hónapban 30 százalékos emelkedést tapasztaltak a szállítási szolgáltatásokban, és ez már akkora mérték, amit nem tudnak kigazdálkodni.
A közúti szállítás olyan mértékben meghatározó a kereskedelemben, hogy az áremelés szinte minden árufajtát érint, és már csak az kérdéses, hogy a kereskedõk mennyire tudják lenyelni az emeléseket. A jelek szerint nem nagyon, mert a drágulás túlment a tûrhetõ ponton, vagyis végsõ soron a fogyasztók fogják megfizetni azt, hogy nincs elég sofõr. Mivel a magasabb költségek áthárítása szinte minden iparágban elkezdõdött, elkerülhetetlennek látszik, hogy a végfogyasztói árak emelkedjenek.
Magyarországon több ezer sofõrt azonnal foglalkoztatni tudnának a fuvarozók, és bár a képzésüket több hullámban is milliárdos összegekkel támogatta már a kormány, a hiány alig enyhült az elmúlt években. A probléma világszerte hasonló: a fiatalok számára a pálya a viszonylag magas fizetések ellenére sem elég vonzó, ezért általában többen mennek nyugdíjba, mint amennyi pályakezdõ áll be. Így a hiány egyre nagyobb, de az ollót még ennél is jobban nyitja, hogy közben a szállítási igény is nõ.
Az Egyesült Államokban kifejezetten vészes a helyzet, mert az áruk 82 százalékát közúton juttatják célba, és az elõzetes becslések szerint 10 éven belül összesen 900 ezer sofõrt kellene munkába állítani.
2018.05.21
Valószínûleg nem mondunk nagy újdonságot azzal, hogy többek között kamion- és teherautó sofõrbõl is régóta óriási hiány van. A jelenség az Egyesült Államoktól kezdve Nyugat-Európán át Magyarországig megfigyelhetõ, és a szakemberek évek óta riogatnak azzal, hogy ha nem sikerül elég sofõrt munkába állítani, akkor bajok lesznek - írja a G7.