"Cruisezillas": a gigantikus tengerjáró hajók növekvő klímaköltségei
2024.08.21

A Transport & Environment (T&E) új jelentése rámutat arra, hogy a világ legnagyobb tengerjáró hajóinak mérete több mint kétszeresére nőtt a 2000-es év legnagyobb cirkálóihoz képest. A "Cruisezillas: How much bigger can cruise ships get?" című tanulmány megállapítja, hogy a mai legnagyobb tengerjáró hajó, a Royal Caribbean Icon of the Seas körülbelül ötször nagyobb, mint a Titanic. Az Icon of the Seas, amely 2024 januárjában debütált, hosszabb, mint 15 kék bálna és 7600 utas befogadására képes, 40 étteremmel és hét úszómedencével felszerelt.

A jelentés szerint, ha a hajók mérete a jelenlegi ütemben növekszik, akkor a 2050-es legnagyobb tengerjárók akár 345 000 bruttó tonnásak is lehetnek, és 10 500 utas szállítására lesznek képesek. Ezek a hajók körülbelül nyolcszor nagyobbak lennének, mint a Titanic.

A nagyobb hajók nagyobb szén-dioxid-kibocsátást is jelentenek. A jelentés megállapította, hogy csak Európában a tengerjárók szén-dioxid-kibocsátása 2019 és 2022 között 17%-kal nőtt, még a COVID-19-hez kapcsolódó lezárások ellenére is. Emellett a hajózáshoz kapcsolódó metánkibocsátás 500%-kal emelkedett ebben az időszakban.

Nemcsak a hajók mérete nőtt, hanem a számuk is. 1970 óta a működő tengerjárók száma 21-ről 515-re emelkedett, ami tovább növeli a hajózásból származó kibocsátást.

Erre válaszul sok tengerjáró hajó áttért a nehézolajról a cseppfolyósított földgázra (LNG), amely kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a hagyományos üzemanyagok. Azonban a T&E jelentése szerint az LNG több metánt bocsát ki, amely bár rövidebb ideig van jelen a légkörben, mintegy 80-szor erősebb, mint a szén-dioxid.

A jelentés világosan megmutatja, hogy ha a jelenlegi trendek folytatódnak, akkor a jövő tengerjáró hajói még nagyobbak és szennyezőbbek lesznek, ami komoly hatással lehet bolygónk jövőjére.