Hihetetlenül jól megy a magyar szállodáknak
2018.05.24
Az egyre erõsödõ turizmusnak köszönhetõen a közép-kelet európai hotelpiac gyors növekedésen ment keresztül az elmúlt 3 évben, ami megmutatkozik mind a szállodapiaci teljesítmény mutatókban, mind a tranzakciós volumenben. A régión belül Budapest hotelpiaca kivételes elõrelépést tudott elérni RevPAR (egy kiadható szobára jutó szobaár bevétel) növekedési rátában, megelõzve ezzel a régió kulcsszereplõit - idézi a Colliers International legújabb szállodapiaci tanulmányának megállapításait a Portfolio.

Ugyanakkor jelentõs számú - 2500 hotelszoba - hotelfejlesztést jelentettek be a fõvárosban. Ez a kiemelkedõ mennyiség fõként a turisztikai szektor bõvülésének köszönhetõ. 2017-ben rekord számú - 8,9 millió - külföldi turista érkezett Budapestre, ami 6,9%-kal haladja meg a 2016-ban érkezõ külföldi látogatók számát. 

Magyarországon belül még mindig Budapest a legkedveltebb úticél a külföldiek körében, hiszen a budapesti vendégéjszakák közel 90%-át a külföldi vendégéjszakák teszik ki, miközben ez a ráta ténylegesen alacsonyabb a vidéki szálláshelyeken.

A hotelpiaci teljesítményt vizsgálva összehasonlították Budapest szállodáinak teljesítményét közép-kelet európai társaival, megvizsgálva a RevPAR, szobaár és a foglaltsági rátát Prágában, Pozsonyban és Varsóban. Ennek megfelelõen Budapest a második helyet foglalja el a szobaár és RevPAR tekintetében, illetve a harmadik helyen áll a foglaltsági ráta sorrendjében. Így lehet még tere a fejlõdésnek a budapesti hotelpiacon, különösképpen a szobaárak tekintetében.

A fõvárosi hotelek növekedésüket az egyre jelentõsebb Airbnb kínálat ellenére tudták elérni. A kutatásból kiderül, hogy Budapest az Airbnb szálláskínálat/hotelkínálat arányát tekintve már egy érett piacnak tekinthetõ, mivel ez az arányszám már majdnem eléri a londoni szintet. Bár a hotelpiac minden szegmensében megérzi az Airbnb jelenlétét, mégis inkább a belvárosi középkategóriás hotelek a szállásmegosztó oldal fõ versenytársai. 

Ez a helyzet hamarosan megváltozhat, amikor bevezetik az Airbnb prémium szolgáltatásait, az úgynevezett Airbnb Beyondot, valamint az Airbnb Plus-t, ami már kifejezetten prémium szegmensre pozícionált szálláshelyeket fog kínálni az érkezõ vendégek számára - mondta Steinfeld Tamás, a Colliers International piackutatási igazgatója.