A gyengébbik nem erõsebbé válhat a startupok világában
2018.06.13
A Boston Consulting Group és a MassChallenge kutatása szerint a nõi startupok több bevételt termelnek, miközben kisebb pénzügyi befektetésben részesülnek, mint a férfiak által alapított startupok - írja a vg.hu.

A nõk által alapított startupok minden egyes befektetett dollár után több mint kétszer akkora bevételt termelnek, mint azok, amelyeket férfiak alapítottak – derül ki a Boston Consulting Group (BCG) és a MassChallenge legfrissebb kutatásából. 

A kutatás szerint, amelynek címe „Miért jobb nõk által alapított startupokra fogadni”, a nõk által alapított startupok lényegesen kisebb kockázati tõkebefektetéssel indulnak, ennek ellenére befektetés-arányosan lényegesen nagyobb bevételt generálnak, mint a férfiak által alapított cégek.

A kutatás legfõbb megállapításai szerint a nõk által alapított cégek átlagosan 935 ezer dolláros induló befektetést kaptak, míg a férfiak által alapított startupok több, mint kétszer ekkora összeget, 2,12 millió dollárt. A finanszírozási különbség ellenére a nõi tulajdonú vállalatok az elsõ öt év alatt átlagosan 730 ezer dollár bevételt termeltek, míg a férfiak által alapítottak csak 662 ezer dollárt.

A nõk által alapított vállalkozások bevétele a befektetett összeg 78 százalékát tette ki, míg a férfiak által alapítottaknál ez az arány mindössze 31 százalékos volt.

A vizsgált 350 cég körében a felmérés szerint az öt éves vizsgálati idõszakban 85 millió dollárral több bevétel keletkezhetett volna, ha a befektetõk azonos összegû tõkét biztosítottak volna a nõk által alapított cégeknek is.

Sok esetben még mindig nehéz a nõknek érvényesülni az üzleti életben, még a startupok világában is, ahol külön nehézséget jelent, hogy 10 kockázati tõke befektetõ közül 9 férfi – mondta Melanie Seier Larsen, BCG partner Budapesten és Dél-Kelet Európában. Hozzátette, a tapasztalatok szerint a férfiak jobban megértik egymást, mint a nõket. A nõk másképp prezentálnak, gyakran inkább a termékre fókuszálnak és kevésbé a pénzügyi megtérülésre a megbeszélés során. Ráadásul az ötleteik sok esetben a férfiak számára idegen, vagy nem kellõen ismert üzletágakban valósulnának meg, mint például a szépség- és divatiparban vagy a gyermekekhez kapcsolódó területeken – tette hozzá Seier Larsen.

A kutatásban megkérdezettek szerint a befektetési döntéseknél a finanszírozók sok esetben fel sem tételezik, hogy az alapító nõ ért a technológiai kérdésekhez, ezért amennyiben van, mindig a férfi társát kérdezik ilyen témákról.

Ugyanakkor a nõk konzervatívabban ítélik meg cégük kilátásait és így kevesebb pénzt is kérnek a potenciális befektetõktõl, míg a férfiak általában felülbecslik a lehetõségeket, és így nagyobb befektetést kérnek és kapnak is a döntéshozóktól.

A startupokkal foglalkozó PitchbookData adatszolgáltató összeállítása szerint a kockázati tõke cégek 2016 óta a befektetések számát tekintve 4,4 százalékban, a befektetett összeg alapján pedig még ennél is kisebb arányban, mindössze 2 százalékban fektettek nõi alapítású cégekbe.