Hiába a fellendülés – új autóra nincs pénzük a magyaroknak
2018.07.06
A magyarországi jármûpark átlagéletkora egyre magasabb, miközben az emberek harmada azért nem vág bele az autóvásárlásba, mert nincs elegendõ önrésze. Legtöbbet a szervizelésre és a gumicserére költenek, és meglepõen kevesen kötnek cascót, derül ki a ©koda legfrissebb, reprezentatív kutatásából, amely a 18 és 59 év közötti korosztályra fókuszált, és amelyet a zoom.hu ismertetett.

A válság óta évrõl évre egyre több új autó kerül forgalomba Magyarországon, de ez sem javít a hazai gépjármûpark átlagéletkorán, amely a kutatás szerint jelenleg 13,6 év. A helyzetet jól tükrözi, hogy a 18 és 59 év közötti, autóval kapcsolatos döntésben résztvevõknek csak a harmada mondta azt, hogy 10 éves vagy annál fiatalabb autója van. Õk elsõsorban a nõk, a felsõfokú végzettségûek és a városban élõk.

Az autókkal kapcsolatos kiadások jelentõs részét az elõre nem tervezhetõ szervizelési és javítási költségek teszik ki (évi 65 ezer forint). A kutatásban résztvevõk tapasztalatai alapján az autóval kapcsolatos terhek éves szinten elérik a 214 ezer forintot. Ez az összeg az új autót vásárlók esetében jelentõsen magasabb: 260 ezer forint. Akinek 10 évnél idõsebb autója van, annál ez valamelyest 200 ezer forint alatt marad.

Casco-biztosítása mindössze minden negyedik embernek van, ennek oka a kutatás szerint leginkább az ár és az autó kora. Míg a válaszadók 41 százaléka szerint túl drága a casco és nem éri meg fizetni, addig 20 százalékuk válaszolta azt, hogy személyautója túl öreg ahhoz, hogy cascót fizessen rá.

Az Eurostat 2016-os adatai alapján Magyarországon az 1000 fõre jutó autók száma 338, míg ehhez képest az EU-átlag 497 volt. A legmagasabb 1000 fõre esõ gépjármû rátával Luxemburg rendelkezett két évvel ezelõtt (662). Hazánkban a KSH adatai szerint legtöbben Budapesten (633 ezer) és Pest megyében, míg a legkevesebben Békés és Csongrád megyében (131 ezer) rendelkeznek személyautóval.

Sokatmondó ugyanakkor, hogy akinek nincs kocsija, az mivel indokolta, hogy nem vásárol. 33 százalékuk válaszolta, hogy nincsen elegendõ önrésze, ezért nem engedheti meg magának a beruházást. 28 százalék a magas fenntartási költségek miatt ódzkodik a vásárlástól, 21 százalék pedig attól tart, hogy túl magas váratlan kiadásokkal járna az autó fenntartása.