Egy elemzés szerint átlagosan három zöld állítás szerepel minden terméken
2024.12.18

A British Retail Consortium és a Provenance tanulmánya szerint az átlagos fogyasztói termék három zöld állítást tartalmaz, és arra figyelmeztet, hogy a környezetbarát előnyök kiemelésére tett túl sok erőfeszítés zavart okozhat és gyengítheti a bizalmat.

A jelentés szerint következetes szabályozás és egyértelmű szabványok nélkül a zöld állítások vegyes üzenetekhez és szkepticizmushoz vezethetnek.

A BRC szigorúbb iránymutatásokat sürget annak érdekében, hogy ezek az állítások pontosak és megbízhatóak legyenek, hozzátéve, hogy az ökocímkék jelenlegi rendszere nem átlátható, ami megnehezíti a fogyasztók számára a megbízható információk azonosítását.

A Versenypiaci Hatóság zöld állításokról szóló kódexe 2021 szeptemberében lépett hatályba. Ez a szabályozási útmutató előírja, hogy minden zöld állításnak pontosnak, egyértelműnek és bizonyítékokkal alátámasztottnak kell lennie, figyelembe kell vennie a termék teljes életciklusát, és az összehasonlításokat tisztességesen kell elvégezni.

A BRC és a Provenance által készített elemzés az összes zöld állítást alacsony, közepes vagy magas kockázatúnak minősítette az iránymutatás megsértésének szempontjából. A 7-ből 1 állításról megállapították, hogy nagy a fogyasztók megtévesztésének kockázata. Bár ez rávilágít a további fejlődés szükségességére, ez valamivel alacsonyabb, mint a CMA globális felülvizsgálata során megállapított szintek, amely szerint a zöld állítások 40%-a lehet félrevezető.

Az eredmények 7 nagy brit online szupermarket kiskereskedő közel 390 ezer, közel 132 ezer tételre vonatkozó állításának elemzéséből származnak.

A jelentéssel együtt a BRC és a Provenance elindítja a kiskereskedők zöld állításokról szóló fórumát, amely egy olyan közös kezdeményezés, amelynek célja a zöld állítások betartásának és átláthatóságának javítása a kiskereskedelmi ágazatban. A kezdeményezés célja, hogy segítse a kiskereskedőket a tanulságok megosztásában és a zöld állításokra vonatkozó harmonizált ágazati szabványok kidolgozásában.

Tracey Banks, a BRC éghajlat-politikai cselekvési tervének vezetője elmondta: „Nagyon bátorító látni, hogy a kiskereskedők reagálnak a fenntarthatóság iránti fogyasztói igényekre. Elismerjük azonban, hogy az ágazatnak több támogatásra van szüksége ahhoz, hogy a zöld marketing egyértelmű, pontos és megalapozott legyen. A tét nem csupán a megfelelés, hanem egy nagyon is valós zöld növekedési lehetőség. A Provenance-szal közös új kiskereskedői zöld állítások fórumunk időszerű és alapvető fontosságú kezdeményezés, amely segíti a fenntarthatósági vezetőket abban, hogy szakértőkkel és kollégákkal együttműködve elsajátítsák a zöld állítások megfelelőségét és realizálják azok kereskedelmi értékét.”