Egyre népszerûbb a közösségi autózás Budapesten
2018.07.11
A fenntartható mobilitás egyik eszköze az autómegosztó rendszer, amely számos konstrukcióban mûködõképes lehet. Az állomásközpontú megoldás esetében – hasonlóan a BKK–MOL Bubi közösségi kerékpár állomásokhoz – a jármûveket meghatározott pontok között lehet igénybe venni, míg a szabad (floating) rendszerek esetében egy megadott körzetben bárhol felvehetõ, illetve leadható a jármû - írja a közlekedésvilág.hu.

Sokan a városi lét elengedhetetlen kellékének tartják az autót, ami valóban egy praktikus és a magánszférát is védõ közlekedési eszköz. Ugyanakkor a belvárosban élõk sokszor napokig nem mozdulnak a kocsival, hiszen a parkolás nehézkes, egy másik kerületben már drága is lehet. Az autó fenntartásának sok költsége fix, és akkor is jelentkezik, ha a tulajdonosa keveset használja. Egyre több városlakó kombinálja a kerékpár-, a közösségi közlekedés és a gépjármûhasználatot, hogy optimalizálja a közlekedésre fordított idõt, költséget, és csökkentse a lokális környezetének terhelését.

Hollandiában és Németországban már a 80-as évektõl kísérleteztek az autómegosztással, de az igazi áttöréshez az online technológiák nagyarányú elterjedésére volt szükség. 

Budapesten 2013 óta létezik állomásközpontú rendszer, amelyben az AvalonCar(e) Services volt az úttörõ, akik saját autókölcsönzõ rendszerük kiegészítéseként indították a szolgáltatást. Ezek a rövidtávú (jellemzõen városon belüli) bérlések még az ügyfelek részérõl nagyobb tervezést igényelnek, hiszen az autót idõben le kell foglalni, a felvételi pontokat meg kell közelíteni. 

Az Avalon számos céges partnerrel mûködik együtt, akik a céges autóflotta helyett vagy annak kiegészítéseként veszik igénybe a szolgáltatást. A csatlakozási díj egyéni ügyfeleknek magasnak tûnhet, de a tényleges használati díj alacsony. Az autók jellemzõen kis- és alsóközép-kategóriás normál, benzin-, dízelüzemû gépjármûvek. A 4900 forintos regisztrációt követõen kauciót kell fizetni, ami az önrész függvényében 50–120 ezer forint is lehet. A havidíj 990 forint (akcióban esetenként ezt elengedik), 30 percenként 230 forint az autóbérlési díj és 71 forint a kilométerdíj. A bérelhetõ autók között kisfurgonok is találhatók, amivel bútort vagy nagyobb háztartási gépet is lehet szállítani, kiváltva a klasszikus házhozszállítást.

Más típusú igényeket, az ad hoc utazásokat szolgálja ki a 2016 novemberében indult GreenGo, amely a taxi- és közösségi közlekedés alternatívája lehet. Az állomások nélküli, szabad megosztási rendszer mára 168 tisztán elektromos VW Up személygépkocsit számlál, amelyeket a saját applikáció segítségével könnyen meg lehet találni a belvárosban. A GreenGo szolgáltatási területe folyamatosan bõvül, jelenleg 50 négyzetkilométeres területen,jellemzõen a Hungária körúton belül használható, azaz innen lehet felvenni és ide kell visszahozni a kocsikat, de Pest megye határáig a kocsik használhatók. Az applikáció megmutatja az autó akkumulátorának töltöttségi állapotát, így megnézhetõ, hogy ez elegendõ-e a tervezett utunkhoz.A jármûvek töltésérõl a cég gondoskodik, általában éjszaka, így a felhasználónak ezzel nem kell foglalkoznia.

A szolgáltatás a fiatal felnõtt lakosság körében gyorsan népszerûvé vált, akik saját autó helyett a villanyautózás élményét választották. Az elektromos VW kisautók 100–140 km-t tudnak reálisan megtenni, átlagosan másfél–két naponta tölteni kell õket. A GreenGo diszpécserközpontjában figyelik a területi eloszlásokat, így szükség esetén beavatkoznak és átcsoportosítanak néhány autót a frekventált, de éppen kiürült területekre. A 4990 forintos egyszeri regisztráció után (akcióban leautózható késõbb ez a díj) itt is 990 forint a havidíj, és 65 forint egy perc használat (kilométer és bérlési idõ korlátozás nélkül), valamint elérhetõ egy havidíjmentes, de 80 forintos percdíjú csomag is. Van parkoló és várakozó üzemmód, amikor más nem viheti el az autót egy gyors ügyintézés alatt sem, ez 15, illetve 20 forint, csomagtól függõen. Az autók rendelkeznek casco biztosítással, ennek önrésze 100 ezer forint, afölött a kárérték 10 százaléka.

Nagy elõny, hogy a zöld rendszámmal ingyenes a parkolás Budapesten, ezzel sem kell foglalkozni a felhasználóknak. A KRESZ-szabályok betartása persze kötelezõ, és a közkeletû tévhittel ellentétben a buszsávokat sem használhatják a zöld rendszámú autók. A GreenGo végsõ célja, hogy 70–80 négyzetkilométeren és 300–500 autóval rendelkezzenek majd. A felhasználók száma üzleti titok, az viszont nyilvános, hogy a bérlõk jellemzõen hét–nyolc km távolságra használják az autót, 35–38 percig utaznak, amibõl 10–12 perc várakozás. Hétköznap több rövidebb, míg hétvégen kevesebb, de hosszabb távú utazást kezdeményeznek. A budapesti taxi kilométer és várakozási díjakat figyelembe véve sokszor kedvezõbb egy közösségiautó-használat, mint a sárga szolgáltató megvárása és kifizetése.

2018 januárjában új szereplõ lépett a piacra, amikor a MOL Limo300 autóval elindította saját autómegosztó szolgáltatását. A hasonló elven és mûszaki megoldásokkal, sõt azonos autótípussal induló szolgáltatás óriási kampánnyal indította az évet, így negyedév alatt több, mint 20 ezer regisztrált ügyfelet szerzett. A szürke–zöld Volkswagen Up autókból 200 benzines és csak 100 elektromos meghajtású. A MOL tervei szerint (a töltõhálózat bõvítésével párhuzamosan, illetve az akkumulátorkapacitások növekedésével) ez az arány megfordul, sõt a jövõben kizárólag elektromos jármûveket helyeznek majd üzembe. 

Addig maradnak a benzinesek is, amelyek annyira fapadosak, hogy még klíma sincs bennük, ami 2018-ban elég szomorú spórolás. A pezsgõ piac mindkét szereplõ számára bõvülést hozott, hiszen a rendszerek ismertsége jelentõsen megnõtt. A MOL 5990 forintos regisztrációt követõen két csomagot kínál az ügyfeleknek: a 990 forintos havidíj mellett 66 forintos percdíj, vagy havidíjmentes elérés 77 forint/percért; a várakozás 15 forint. A bevezetõ idõszakban a regisztrációs díjtól eltekintettek. A mûködési zóna is nagyon hasonló, elsõsorban a Hungária gyûrûn belül, Budán pedig az Etele tér–Pasaréti út tengelyen belül használható. A MOL 2021-ig megduplázza majd az utcán lévõ autók számát, és egyre nagyobb teret nyújt a környezetbarát megoldásoknak.

Attól, hogy mi éppen külföldön nyaralunk vagy dolgozunk, autónk még járhat a városban, sõt pénzt is kereshet nekünk. Az immár két és fél éve mûködõ Beerides szolgáltatás lényege, hogy a tulajdonosok bérlésre kínálják fel a repülõtéri parkolóban hagyott autójukat, amelyet Magyarországra látogatók használnak a megadott idõszakban. A bérlõ és bérbeadó oldaláról is casco biztosítással védett ügyleten mindenki nyer. A bérlõ az átlagos bérautó árszínvonalához képest 50–70 százalékkal olcsóbban jut egy átlagos, használható autóhoz, míg a tulajdonos az ingyenes parkolás mellett még pénzt is keres, és egy kitakarított autót kap vissza hazaérkezésekor. Az üzemeltetõ magyar startup cég pedig egyre több városban terjeszkedik, sikeresen meghonosította a rendszert. Eddig 25 ezer sikeres tranzakción vannak túl, és a bérlõk több napra, jellemzõen öt–hét napra veszik bérbe a repülõtéren hagyott autókat.

A közösségi autómegosztás felfutása hazánkban is elkezdõdött. Budapest után a vidéki nagyvárosok is bekapcsolódhatnak, hiszen nemzetközi szinten terjed ez a közlekedési forma. Németország több száz városában, 150 cég közel kétmillió felhasználót tart számon. A világ legnagyobb autómegosztó cége, a car2go három kontinens 26 városában van jelen és hárommillió ügyféllel rendelkezik. Dinamikus növekedésére jellemzõ, hogy ügyfeleinek számát két év alatt duplázta meg. A közösségiautó-használat Budapesten is egyre több ember számára jelent valódi alternatív közlekedési módot.