Tartsuk be a szilveszteri határidõt!
Az autósok zöme már a november felmondással egy idõben intézkedett új szerzõdése megkötésérõl. Mégis, az elõzõ évek tapasztalatai alapján körülbelül 70-75 ezren lehetnek olyanok, akik erre csak decemberben kerítettek vagy kerítenek sort. Többségük vélhetõen úgy döntött korábban, hogy nem alkuszi közremûködéssel, hanem önállóan végzi el a biztosítóváltást, ilyenkor a régi szerzõdés felmondása értelemszerûen nem esik egybe az új megkötésével. Aki azonban az új szerzõdés megkötését elmulasztja, már január elsejétõl fedezet nélkül marad, és azon túl, hogy súlyos kárkockázatot vállal, a normál díj többszörösét lesz majd kénytelen utólag megfizetni a fedezetlenségi díjra vonatkozó szabályok szerint.
Ugyanígy járhat az az autós is, aki intézkedett ugyan az új szerzõdésérõl, ám az aláírt megbízásáról mostanáig nem kapott visszajelzést alkuszától. Ilyenkor egy telefon is elegendõ ahhoz, hogy megbizonyosodjék arról, valóban eljutott-e a megbízása a teljesülésig.
Az elsõ díjrészlet befizetésének esedékessége január elseje. Még a december legvégén megkötött biztosítások díjbekérõjének is meg kell érkeznie január elsõ felében az adott biztosítótól. A díjfizetésre az ügyfeleknek az esedékességtõl számított maximum 60. napig van lehetõsége. A 60. nap elteltével a biztosítóknak díjnemfizetés miatt törölniük kell a szerzõdést, nem érdemes tehát halogatni az elsõ díj rendezését. „Az új biztosítási ajánlatot, amely 60 napig igazolja önállóan a kötelezõ biztosítás megkötését, a csekk befizetéséig, átutalás esetén a fedezeti igazolás kiadásáig mindenképpen tartsuk magunknál, mivel egy esetleges károkozás esetén arra nagy szükségünk lehet” – hívja fel a figyelmet Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke.
Figyeljünk a díjösszegre!
További problémákat okozhat az elsõként kiszámlázott díjösszeg nagysága. Ez ugyanis több ok miatt is eltérhet a kikalkulált értéktõl:
- Baleseti adó – Ne felejtsük, a kiszámlázott díj alapesetben 30 százalékkal magasabb lesz, mint a kalkulált, hiszen a biztosítók az elsõ díjrészlettel együtt kötelesek kiszámlázni a törvény által elõírt baleseti adót is. Különösen beszedési megbízás esetén okozhat problémát, ha a megadott limitet az ügyfél nem az adóval növelt összeggel kalkulálta, mivel így a megbízás nem tud teljesülni, ami a szerzõdés törlését is eredményezheti.
- Kártörténeti nyilvántartás – A hatályos jogszabályok értelmében idéntõl az autós kártörténetérõl már csak a központi kárnyilvántartó rendszerbõl tájékozódhat a biztosító. Sem papíralapon, sem az elõzõ biztosítótól nem kérhet közvetlenül információt. A rendszerben viszont százezernyi autós azonosító adatai hiányosak vagy nem egyeznek a lakcímkártyán szereplõ adatokkal, így a kártörténet automatikusan nem lesz elérhetõ. Ennek híján viszont a biztosítónak az autóst A0 kategóriába kell visszasorolni. A probléma orvoslásáig a biztosító az ehhez tartozó magasabb összeggel kénytelen kalkulálni.
- Idõközben bekövetkezõ baleset – Amennyiben az autós december végéig kárt okoz, az szintén befolyásolja az új bonus-malus besorolást. Alapesetben a kalkulálthoz képest két kategóriával esik vissza a besorolás, ami érezhetõ díjemelkedéssel jár.
Segítenek az alkuszok
„Akik alkuszokon keresztül intézték az új szerzõdésüket, a fenti problémák tisztázásában is számíthatnak a független közvetítõk segítségére – mondta a FBAMSZ elnöke. - Az esetleges sikertelen bónuszbesorolásból eredõ problémát igazán csak az ügyfél nevében eljáró alkuszok tudják hatékonyan kezelni, de emellett az adminisztrációs hibák tisztázását is rájuk bízhatjuk. Természetesen akkor sem járhat rosszul az autós, ha kiderül, hogy nem a biztosító, hanem esetleg az alkusz tévedett, mert az esetek többségében vállalt árgarancia értelmében az alkusz vita nélkül megtéríti a kalkulált és a ténylegesen fizetendõ díj közti különbözetet.”