Tavaly 10 százalékot emelkedett a casco ára, és az idén is áremelkedést várnak a biztosítók. "Akár két számjegyû mértékben nõhetnek tovább a díjak" - mondta a Napi.hu-nak Schmidt Gyõzõ, az Union lakossági biztosítástechnikai vezetõje, de a díjak emelkedésére számít a Köbe, a K&H és az Uniqa is. Az Allianznál egyelõre nem mernek még a díjak várható alakulásáról nyilatkozni, mivel arra "számos folyamat hatással lehet".
Az egyik tényezõ, ami miatt emelkednek a díjak, az innováció. Az autóbiztosítási piacon jelenleg az okozza a legnagyobb bizonytalanságot, hogy kellõ tapasztalat hiányában a biztosítók nem tudják, hogy az újonnan megjelent automatikus vezetési segédek (automatikus vészfékezõ, sávtartó, fényszóró automatika, LED fényszórók, éberség figyelõ, stb.) hoznak-e olyan mértékû kárcsökkenést, ami ellensúlyozza a bekövetkezett károk esetén ezen berendezések helyreállításával járó többletköltségeket - mondta a Napi.hu-nak Flamich Gábor a Signal nem-életbiztosítási fõosztályvezetõje.
Ezek a berendezések drágák, ezért a Signalnál arra számítanak, eleinte a vezetési segédek vásárláskori többletköltségével arányosan emelkedni fognak a casco-díjak. Késõbb viszont, ha a statisztikai adatok alapján már mérhetõ lesz a hatásuk, jelentõs - egyes tanulmányok szerint akár 30 százalékot is elérõ - díjcsökkentést hozhatnak a fejlesztések.
A gépjármûvekbe beépített egyre több extra felszereltség miatt a jármûvek javítása komplikáltabb feladatot jelent" - mondta Schmidt Gyõzõ. Továbbá, a termék magas adóterhelését is próbálják a társaságok kompenzálni - tette hozzá Zöldi Tamás, a Köbe hálózatfejlesztési vezetõje. A cascóra 15 százalékos biztosítási adót vet ki az állam.
A legnépszerûbb biztosítási termék továbbra is a teljes körû casco. "Tapasztalataink szerint ügyfeleink többsége az ötvenezer és a százezer forintos önrészesedés mellett dönt, de ez nagymértékben függ a gépjármû értékétõl, életkorától, illetve a biztosítás díjától az egyes önrészesedés lehetõségek esetében" - nyilatkozta a Napi.hu-nak az Allianz. Fontos szempont az is, hogy az adott gépjármû tekintetében milyen önrészesedési elõírást fogalmaz meg a finanszírozó intézmény.
Magasabb önrészt választanak
A Signalnál nincs is részcasco, mivel nincs rá igény: az autósok többsége a 10 százalékos, de minimum 50 ezer forintos önrészû változatot keresi, a nagy értékû autóknál viszont 100 ezer forint alatti önrészt nem vállal a biztosító. A Köbénél is 10 százalék és 50 ezer forint a legnépszerûbb önrész, az Unionnál viszont egyre inkább hajlanak az ügyfelek arra, hogy az alacsonyabb díj miatt nagyobb, 100 ezer forintos önrészt válasszanak, sõt az értékesebb autók tulajdonosai a 200 ezer forintos minimális önrésztõl sem zárkóznak el. A K&H-nál és az Uniqánál a 10 százalék, minimum 50 vagy 100 ezer forintos önrészes konstrukció a slágertermék.
15 év fölötti autókra jóformán lehetetlen cascót kötni. A Signalnál régebben ritkán fordult elõ, hogy 6 évesnél idõsebb autóra kötöttek cascót, jelenleg 13 éves korig vállalják az autók biztosítását. A K&H Biztosító és a Köbe 15 éves korig vállalja az autókra a casco-biztosítást. Az Unionnál maximum 14 éves autóra köthetõ casco, igaz, a kötések száma 10-11 éves jármûkortól viszont már jelentõsen csökken. Az Uniqánál 12-15 éves korig köthetõ casco az egyes termékek szabályaitól függõen.