2018-ban csaknem 200 ezer esetben nyújtott segítséget az Europ Assistance Magyarország, az esetek 16,5 százaléka, több mint 33 ezer segélyhívás az utakon bajba jutott autósoktól érkezett – derül ki a világ 208 országában asszisztencia-szolgáltatást nyújtó Europ Assistance magyarországi leányvállalatának adataiból.
A tapasztalatok szerint a kemény tél különösen próbára teszi a gépjármûveket, az extra hideg idõjárás, illetve a nagy hó nem várt problémák elé állítja az utakon közlekedõket. Gondoljunk csak a két héttel korábbi, Ausztriában kialakult helyzetre, amely még a hóhoz szokott osztrák lakosság körében is nehézségeket okozott.
“A tél különösen próbára teszi a gépjármûvek „tûrõképességét”, különösen így van ez a régebbi gyártású gépjármûvek esetében. A hazai gépjármûpark átlagéletkora pedig ma már meghaladja a 14 évet” – emlékeztet rá Kalmár László, az Europ Assistance csoport Magyarországért is felelõs, régiós vezetõje. “A nehéz helyzetekben óriási segítség lehet, ha a gépjármû elakadásakor segítséget tudunk kérni, 0-24 órában, magyar nyelven” – teszi hozzá.
A hideg téli idõben a legtöbb probléma a magasabb életkorú gépjármûvek esetében történik. Gyakran elõfordul, hogy hideg idõben nem indul a jármû, illetve hogy a nem megfelelõen karbantartott gépjármûvek rejtett hibái éppen a téli síeléskor okoznak gondot. Az Europ Assistance mint a világ legnagyoobb asszisztansz-szolgáltatója mind belföldön, mind a hazai téli sportokat ûzõk legkedveltebb célországaiban, Ausztriában, Olaszországban, Franciaországban, Szlovákiában és Szlovéniában is gyors segítséget nyújt az utakon rekedteknek, a gépjármûvek 15 éves koráig.
A Europ Assistance Magyarország összegyûjtötte azokat a szempontokat és tennivalókat, amelyek biztonságosabbá tehetik a téli autós utazást.
- Indulás elõtt nézessük át szakemberrel a gépjármûvet
- Ellenõrízzük a folyadékszinteket, az abroncsok profilmélységét, nyomását stb.
- A kötelezõ tartozékok legyenek rendben (elakadásjelzõ háromszög, fényvisszaverõ mellények, eü-doboz)
- Érdemes több ételt-italt csomagolni, illetve meleg holmit/plédet elhelyezni a jármûben. Mûszaki meghibásodás vagy az extrém idõjárási körülmények (havazás, ónos esõ) miatt elõfordulhat, hogy a jármûben kell várakoznunk a segítség megérkezéséig
- Legyen nálunk hólánc, egyes országokban kötelezõ tartozékként elõ is írják
- Csak téli gumival felszerelt jármûvel induljunk útnak, egyes országokba ezt kötelezõen elõ is írják
- Magyarország: nem kötelezõ, bár ajánlott a téli gumi használata
- Ausztria: XI. 1-je és IV. 15-e között kötelezõ a – legalább 4 mm-es profilmélységû – téli gumi, vagy a meghajtott tengelyen a hólánc
- Szlovákia: téli útviszonyok esetén kötelezõ mind a négy keréken a legalább 4 mm-es profilmélységû téli gumi használata
- Franciaország: a téli hónapokban kötelezõ a téli gumi
- Olaszország: a sípályákra vezetõ utakon kötelezõvé tehetik a téli gumi használatát. A magyarországi síelõk kedvelt olazországi célpontjában, az Aosta-völgyben X.15-e és IV. 15-e között kötelezõ a téli gumi
- Szlovénia: XI. 15-e és III.15-e között kötelezõ a téli gumi használata, 5 cm-t meghaladó hó esetében pedig a hólánc is kötelezõ
A hazai lakosság körében egyre népszerûbbek a téli sportok, egyes felmérések szerint ma már több mint fél millióan síelnek, illetve shnowboardoznak. A legkedveltebb desztinációk: Ausztria, ezt követi Olaszország, Franciaország és Szlovákia, végül pedig Szlovénia.