Egyre nagyobb hiánycikk a parkoló
2019.04.29
Négy év alatt 13 százalékkal több autó lett Budapesten, a XIII. kerület pedig messze kiemelkedik a városrészek közül a több mint 36 százalékos növekedésével. Ezzel párhuzamosan egyre többen érdeklõdnek a garázsok iránt, a kereslet az idén csúcsot döntött.

A fõvárosi garázspiac is részt vesz az ingatlanpiaci boomban, a kereslet fokozódik az árak pedig meredek emelkedést mutatnak többéves távlatban is - derül ki az ingatlan.com legfrissebb elemzésébõl, amely a hivatalos KSH-adatok alapján vizsgálta a fõvárosi autóállomány növekedését kerületenként és a garázsok helyzetét. Balogh László, az ingatlan.com vezetõ gazdasági szakértõje elmondta: “A garázsok iránti kereslet érthetõ, 2014 óta ugyanis jelentõsen nõtt a budapesti személyautók száma, a drágulás pedig a viszonylag szûk kínálattal magyarázható. Nem csak az eladó, hanem a bérelhetõ garázsok ára is emelkedett.”

Csúcsra futó kereslet, nehezebb és drágább parkolás

Az ingatlan.com elemzése szerint a múlt év végén a hivatalos adatok szerint 660 ezer autót volt a fõvárosban, ez éves összevetésben 4,1 százalékos, 2014-hez viszonyítva pedig 13 százalékos bõvülésnek felel meg. “A nagyobb autópark miatt egyre nagyobb az igény a garázsokra: az ingatlan.com statisztikái szerint az egy garázshirdetésre jutó érdeklõdések alapján mért kereslet 2019-ben négyéves csúcsra nõtt és duplája volt a tavalyinak” - tette hozzá Balogh László.

Az autók számának bõvülése és a fokozott kereslet megmutatkozik az árakban. Áprilisban egy budapesti garázst átlagosan 4,1 millió forintért hirdettek az eladók, ez a tavaly januári szinthez képest 36 százalékos drágulást jelent, a négy évvel korábbi 1,9 millió forintos átlagnak pedig több mint a kétszerese. A kiadó garázsok havi bérleti díja pedig éves összevetésben párhuzamosan 15 százalékkal 23 ezer forintra emelkedett. Az ingatlan.com szakembere szerint ennek oka, hogy a kínálat nem tudja tartani a lépést a kereslettel. A budapesti autók száma havonta átlagosan 1500-2000 darabbal nõ, viszont eladási céllal havonta csak 70-80, kiadásra pedig 150-200 garázst hirdetnek meg a fõvárosban.

Különbségek, XIII. kerületi autóboommal

A fõvároson belül azonban jelentõsek az eltérések. A XIII. kerület több szempontból is kiemelkedik a mezõnybõl. Ebben a városrészben nõtt a legnagyobb mértékben az autók száma: 2014 óta 36 százalékkal. 2018 januárjához képest pedig 11 százalékkal így a múlt év végén ebben a városrészben már 61 ezer autó volt.

Ennek megfelelõen a garázsok ára is megugrott, a XIII. kerületi garázsokat idén áprilisban már 3,9 millióért árulták, ami 34 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi árszintet, a 2014-es átlagárnak pedig a duplája. Balogh László példaként felhozta, hogy 2015 januárjában a XIII. kerületben még átlagosan 1,7 millióért adtak egy garázst.

Mire számíthatnak az autósok?

Balogh László, az ingatlan.com vezetõ gazdasági szakértõje szerint az elmúlt években megjelentek a közautó-szolgáltatók, ami némiképp enyhítheti a parkolási problémákat, de áttörést még nem hozott. A szóban forgó közautós cégek autóflottája összesen ezres nagyságrendû, ami a 660 ezres fõvárosi autóállományhoz képest egyelõre szerény 0,1 százalékos részesedést jelent.

Az ingatlan.com szakembere szerint a fõvárosi autóállomány további bõvülése további áremelkedést eredményezhet a fõvárosi eladó és kiadó garázsok és zárt parkolóhelyek piacán, amelyen eleve viszonylag szûk a kínálat.