Óriási a verseny a banki alkuszi piacon
2011.05.30
A 2010 januárjában hatályba lépett új hitelintézeti törvény (hpt.) megteremtette a lehetõséget, hogy a bankok is alkuszi tevékenységet folytassanak: több pénzintézet saját biztosításközvetítõi hozott létre, hogy a pénzintézeti termékek mellé biztosítást értékesítsen – írja a Napi Gazdaság.

Az elmúlt idõszakban alig néhány vállalkozás kapott a felügyelettõl alkuszi engedélyt, miközben a független közvetítõk száma közel 700 vállalkozást takar, a függõ közvetítõk száma pedig több ezret. Az UniCredit szakemberei szerint ezek a számok is alátámasztják, hogy a banki termékek közvetítése esetében az alkuszi tevékenység jelenleg nem releváns a hazai piacon.


A hatályos törvények alapján egy biztosítási alkusz a biztosításközvetítõi tevékenységen kívül már más tevékenységeket is végezhet, mint például hitelközvetítés, pénztári tagtoborzás. A CIB szakértõi szerint egyre több biztosítási alkusz kezd majd ilyen tevékenységbe. A CIB fiókhálózatában olyan biztosítási palettát állított össze, amely a visszajelzések alapján jellemzõen lefedi ügyfeleik igényeit.


Angyal-Tóth Zoltán, az Erste Alkusz Kft. ügyvezetõje elmondta: ahogy a netes értékesítés általában fejlõdik, úgy az online-alkuszok piaci részesedése is várhatóan nõni fog, ami természetesen akár a banki termékekrõl is elmondható. 


Az online-alkuszi portálokon nemcsak a gépjármû-, hanem egyéb más (utas- és lakás-, illetve egyéb) biztosítások is évek óta megtalálhatók. Az ilyen felületeken elsõsorban az egyértelmûen, vagy viszonylag könnyen összehasonlítható termékek értékesíthetõek sikeresen – hívta fel a figyelmet Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója.

A törvényi szabályozás értelmében az ügyfelet személyesen is azonosítani kell, ezért banki termékek esetében a kizárólag online igénylés még nem megoldható – figyelmeztet a Budapest Bank.

Erste Alkusz cég tevékenysége alapvetõen a bank vállalati finanszírozásához kapcsolódik, azonban az alkuszon keresztül biztosított ügyfelek száma még alacsonynak, 20 százalék alattinak mondható. Pedig az alkusz szolgáltatása, a fedezetek korrekt biztosítottsága, az engedményezések bejegyezése és a díjfizetés ellenõrzése fontos a bank szempontjából. Sõt, a válság kapcsán talán még nagyobb az aktualitása, mint régebben.

Ma már bevett gyakorlat, hogy a bankfiókokban biztosításokat is lehet kötni, óriási a verseny – közölte a CIB Alkusz ügyvezetõje, Takács Róbert. Sok esetben kifejezetten saját ügyfeleink igényei szerint fejleszttettünk termékeket biztosítókkal. Mára már azt is elértük, hogy bankfiókjainkba nemcsak banki szolgáltatásokért, hanem biztosítást kötni jönnek az ügyfelek – mondta Takács. A megcélzott ügyfélkör 20-25 százaléka kötött fiókhálózatunkban biztosítási szerzõdést.