A megfelelõ védelem kulcsfontosságú az online világban, akár netbankolásról, akár levelezésrõl, csetelésrõl van szó. A különbözõ alkalmazásokhoz pedig elsõ körben jellemzõen jelszó szükséges, lényegében ez a kulcs minden online szolgáltatáshoz. Bár a szolgáltatók, például bankok, szoftverfejlesztõk, webáruházak is igyekeznek védelmet nyújtani, de a felhasználókon is sok múlik.
A jelszavak használatában ellentmondásos a netezõk magatartása. A többség ugyan odafigyel arra, hogy változatos karaktereket, illetve kis- és nagybetûket is beépítsen a jelszavába, de a magyarok hajlamosak sok helyen ugyanazt a jelszót vagy annak csak kissé eltérõ változatait használni – derült ki a K&H információbiztonsági programjához, a K&H e-dukációhoz készült, magyar internetezõk körében végzett reprezentatív kutatásából.
Nem változtatjuk, elfelejtjük, elhagyjuk
Kezdjük a pozitívumokkal: az internetezõk online magatartását vizsgáló kérdésekbõl kiderült, a többség, 76 és 72 százalék, jellemzõen odafigyel arra, hogy a jelszavaiban legyenek számok és speciális karakterek, illetve kis- és nagybetûk. 63 százalék arra is ügyel, hogy, ha lehetséges, akkor 8 karakterbõl álljon a jelszava.
Azonban nem mindenben ennyire elõvigyázatosak a netezõ magyarok. Fõleg a gyerekesek körében divat, hogy a jelszavaik tartalmazzák egy családtag nevét vagy születési idejét. 19 százalék szerint jellemzõ rá, hogy gyakran elfelejti a jelszavait, de mindössze 11 százalék használ ezek menedzselésére jelszókezelõ programot. A többség, több mint 50% sok helyen ugyanazt a jelszót használja, és nem sokkal vannak kevesebben, akik kis eltéréssel ugyan, de hasonló jelszavakat használnak. Ez fõleg a diplomásokra, és a fiatalabb korosztályra, a 18-29 évesekre igaz.
A döntõ többség - 74 százalék - szerint jellemzõ rá, hogy csak akkor cserél jelszót, ha arra a rendszer figyelmezteti. A többiek elsõsorban akkor teszik meg ezt, amikor éppen eszükbe jut, s igen kevesen figyelnek a rendszeres cserére. A kutatásból az is kiderül, hogy ez idõben mit jelent. A többség (44 százalék) azt mondta, hogy több mint 1 év is eltelik, mire sor kerül a változtatásra, és mindössze 7 százalék bajlódik a jelszócserével havonta. Patonai István, a K&H informatikai vezetõje szerint azonban a rendszeres jelszócserénél még fontosabb egy kellõen erõs jelszó használata, ezzel lehetnek legnagyobb biztonságban a netezõk.
„A megfelelõ jelszóhasználat, a jelszavak biztonságos kezelése az online biztonság alappillére. Mint minden bank, a K&H is erõs és megbízható biztonsági rendszerekkel védi az informatikai rendszereit, ezen keresztül az ügyfelek adatait, pénzét. Azonban nem elég, ha a bank rendszerei biztonságosak, a felhasználóknak is figyelniük kell arra, hogy körültekintõen járjanak el internetezés közben és ügyeljenek értékeik, adataik biztonságára. Hasonlóképpen, nem elég egy erõs biztonsági bejárati ajtó, ha a lakáskulcsunkra nem vigyázunk” – emelte ki Patonai István.
Tesztre fel!
Mivel az online térben megadott adatok könnyedén befolyásolhatják az ügyfelek pénzügyeinek, értékeinek biztonságát, fontos, hogy az ügyfelek biztonságosan éljék az online életüket a mindennapokban is. A K&H ezért rendhagyó programot indított K&H e-dukáció néven. A programban bárki kitölthet egy online tesztet, a kitöltés után a felhasználók értékelést kapnak arról, mennyire ismerik az online világ veszélyeit, illetve azt is megtudhatják, milyen területeken kell még jobban elmélyíteni a tudásukat. A programhoz tartozik egy tudástár is, amely olyan gyakran elõforduló biztonsági témákkal foglalkozik, mint a jelszóhasználat, a vírusvédelem vagy éppen az adathalászati kisérletek felismerése és kivédése. A K&H szakmai partnere a Sicontact Kft., az ESET termékek kizárólagos magyarországi forgalmazója, akik szintén elkötelezettek a digitális biztonság iránt.