Növekvõ érdeklõdés a Pay As You Drive biztosítások iránt
2012.03.06
A biztosítók egyre nagyobb érdeklõdést tanúsítnak a Pay As You Drive biztosítási konstrukciók iránt, amelyben óriási lehetõségeket látnak, ugyanakkor a telematika és a GPS stratégiák továbbra is kihívásokkal küzdenek.

A pay as you drive konstrukciók sikere ma már nem vitatható, a telematikai és térintelligencia eszközök használatával a biztosítók igyekeznek pozitív felhasználói élményt biztosítani ügyfeleik számára, akiket vezetési szokásaik függvényében jutalomban is részesítenek.

Az ABI Research elõrejelzései szerint a telematikai eszközök biztosítási célú felhasználóinak számra a 2010-es 1,85 millióról, 2017-ig 89 millióra fog emelkedni, amely 90 százalékos összetett éves növekedési ütemnek felel meg.

Habár a telematika biztosítói használata, illetve a használat alapú biztosítás (UBI) messze nem új keletû jelenség, az elmúlt két évben újra feléledt az érdeklõdés a piac iránt. Használatuk egyre szélesebb körben elterjedt, valamint drámai változások is végbementek piacon, ahol a pay as you drive (PAYD) helyett a pay how you drive (PHYD) megközelítés kezd elterjedni, amely a vezetõi magatartás folyamatos monitorozásán alapul – véli az ABI telematikai és navigációs részlegének vezetõje, Dominique Bonte.

Az ABI biztosítói telematikával foglalkozó jelentése a beépített és hordozható PAYD és PHYD rendszereket elemzi az észak-amerikai, európai és ázsiai piacokon.

A használat alapú biztosítási konstrukciókkal a szolgáltatók olyan környezetet igyekeznek teremteni, amely a folyamatos ügyfél-kommunikáción és –visszajelzésen alapul, egyúttal olyan értéknövelt szolgáltatásokat igyekeznek értékesíteni, mint a fiatal vezetõk ellenõrzése, az ellopott jármûvek nyomon követése, vagy különféle asszisztencia-szolgáltatások nyújtása.

A vezetõk számára mindenképp elõnyös, hogy a telematikai eszközök segítségével lehetõséget kapnak különféle kedvezmények megszerzésére azáltal, hogy vezetési stílusuknak, kockázatosságuknak megfelelõ díjszabásban részesülnek, a biztosítók számára továbbra is fennáll a kontraszelekció veszélye. Az ügyfeleket eközben újabb kihívás elé állítja a különféle komplex gépjármû-biztosítási konstrukciók megértése, illetve a telematikai eszközök telepítése – olvasható a jelentésben.

A meglévõ használat alapú biztosítások alap hardveres megoldásait – vagyis a fedélzeti diagnosztikai rendszerhez csatlakoztatható eszközöket – hamarosan felváltják a gyárilag telepített megoldások, vagy az olyan eszközök, mint a vezeték nélkül csatlakoztatható okostelefonok.

Az ABI jelentése szerint telematikai és térintelligencia rendszerek használata, illetve az ezeken alapuló biztosítási konstrukciók széles körben elterjedtek. A telematikai eszközök olyanokról is visszajelzéseket küldenek, mint a gyorshajtás, vagy a kemény fékezés, ezáltal elkerülhetõvé téve a harmadik féltõl származó túlzott, vagy hamis kárigényeket.

További elõnye a telematikai megoldásoknak az üzemanyag-hatékonyság növelése, a jármûvek csökkentette elhasználódása, az illetéktelen jármûhasználat azonosítása, vagy az ellopott jármûvek megtalálása.

A bostoni székhelyû tanácsadó cég, a Celent legutóbbi jelentésében szintén azt állította, hogy a biztosítók tisztában vannak a telematikában rejlõ elõnyökkel, és az általuk támasztott kihívásokkal is. A tanácsadó szerint a telematika, például gyorsulásmérõ berendezések segítségével lehetõséget nyújt a kárrendezés fejlesztésére is, a csalások felderítésének megkönnyítésével. Csökkenteni lehet a baleset bekövetkezésének idõpontja és a kárbejelentés között eltelt idõt, növelve ezáltal gyors és igazságos kárrendezés lehetõségét, harmadik fél bevonása nélkül is.