Mit várhatnak 2012-tõl a gépjármû-biztosítók?
2012.03.13
A gazdasági és környezeti bizonytalanságok ellen leghatékonyabban úgynevezett diszruptív technológiákkal lehet felvenni a versenyt – állítja egy friss jelentés.

2011-ben a diszruptív innováció lett az új norma – állítja egy gépjármû-biztosítási kárrendezésre szakosodott tanácsadó cég, a CCC Information Services. A Crash Course 2012 címet viselõ jelentés a diszruptív innováció négy pillérét nevezi meg: a bonyolult egyszerûvé, a drága megfizethetõvé tétele, a meglévõ átalakítása, és a nem létezõ megteremtése.

A kárrendezési tanácsadással foglalkozó cég jelentése szerint a 2012-es év IT-fejlesztési irányai a biztosítók számára a big data, a mobilfejlesztések, a közösségi média és a cloud computing lesznek.

A rendkívül nagymennyiségû adatok kezelésével, és valós idejû feldolgozásával: a káreseményrõl, iparági adatokról, a jármû kártörténetérõl, és a biztosításhoz kapcsolódó speciális információkról, így a limitekrõl történõ valós idejû információszerzéssel a kárrendezés folyamata is felgyorsítható – állítja a jelentés. A bejelentéstõl, a jármû és a káresemény bekövetkezési körülményeinek felmérésén át a teljes ciklusidõ lerövidíthetõ.

A mobiltechnológia szintén hozzájárul a hatékonyság növeléséhez. A Travelers Insurance biztosítótársaság szerint a mobiltelefonon keresztül történõ kárbejelentés meggyorsítja a kárrendezés folyamatát, ráadásul 2010 elsõ negyedévéhez képest 2011 elsõ három hónapjában háromszorosára nõtt mobileszközön keresztül történõ kárbejelentések számra, melyek 70%-a személygépkocsihoz kapcsolódott.

A jelentés azt is megállapítja, hogy a kárrendezés folyamatát fokozottabb ellenõrzések kísérik, mivel a piac és a felügyeletek is egyre fogyasztó-centrikusabbak, emellett a gépjármû-biztosításokhoz kapcsolódó kárbejelentések gyakoriságának és súlyosságának trendje is törést mutat a korábbi stagnálás-csökkenéshez képest, köszönhetõen elsõsorban a jelentõs katasztrófa és viharkároknak.

A közösségi média, és egyéb eszközök adatgyûjtési célra történõ használatával a biztosítók feltérképezhetik a fogyasztói igényeket és szegmenseket, hogy a valóban potenciálisnak számító fogyasztókat tudják megszólítani és elérni. A jelentés szerint a testreszabott megközelítéssel sikerülhet elérni a nehéz gazdasági körülmények miatt pénzügyileg rendkívül óvatossá vált fogyasztókat is.

A környezeti és gazdasági körülményekkel ellentétben néhány egyéb tényezõ, trend kifejezetten a gépjármû biztosítókat segíti. A jelentés elsõsorban az USA piacával foglalkozik, ahol 2010-ben és 2011-ben már nõttek az új autó eladások, amely hozzájárult a gépjármû-biztosítási díjbevételek növekedéséhez is. Eközben az üzemanyagárak emelkedése miatt csökkent a gépjármûvel megtett utak gyakorisága, és távolsága is, amely a halálos balesetek számát is csökkentette.