A pénzügyi fogyasztóvédelmi tanácsadó irodák mûködésének elsõ évében a megkeresések döntõ része, mintegy 3300 darab a pénzpiaci területre vonatkozott. Ezen belül jelentõs számban érdeklõdtek a fogyasztók a deviza alapú jelzáloghitelekre vonatkozó állami és banki programokról (így a fix árfolyamú végtörlesztésrõl, a Nemzeti Eszközkezelõrõl és az árfolyamgátról), a követeléskezelési eljárásokról, a lízingkonstrukciók jellemzõirõl, illetve a nem pénzügyi szolgáltatást nyújtó fogyasztói csoportokról.
Pénztári témák kapcsán több mint 900 megkeresés érkezett, az érdeklõdés itt tavaly augusztusban és szeptemberben – a magánnyugdíjpénztári reálhozamok kifizetését követõen – ugrott meg. A fogyasztók biztosítási témák kapcsán 456 alkalommal, tõkepiaci ügyekben viszont csak 83 esetben kopogtattak a pénzügyi tanácsadó irodáknál.
Ami a megkeresések módját illeti, a legtöbb, közel 3200 fogyasztó személyesen kereste fel az irodákat. A telefonos kapcsolatfelvételt majdnem 1300 fogyasztó, az elektronikus levelet hozzávetõlegesen 300 fõ, a postai utat pedig 11 pénzügyi ügyfél választotta.
A pénzügyi tanácsadó irodák több mint 3800 esetben nyújtottak segítséget a fogyasztóknak a panaszbeadvány kitöltéséhez. Erre azért is szükség volt, mert 3020 esetben a panasz orvoslásaként a tanácsadók elsõ lépésben a pénzügyi szolgáltató közvetlen megkeresését javasolták. A pénzügyi fogyasztóvédelmi jogszabályok megsértése esetén intézkedõ Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF), illetve a szerzõdéses jogvita esetén illetékes Pénzügyi Békéltetõ Testülethez – amelyek eljárásának feltétele a pénzügyi szolgáltató elõzetes megkeresése – 250, illetve 589 alkalommal irányították tovább a fogyasztókat a tanácsadók. Közvetlenül bírósági eljárás megindítását 596 esetben javasolták számukra.
Az országos irodahálózatot idén március végéig a PSZÁF támogatásával a Fogyasztóvédõk Magyarországi Egyesületét, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesületet és az Indra Biztosítottak és Pénzintézeti Ügyfelek Országos Érdekvédõ Egyesületét összefogó konzorcium mûködteti egy évre szóló szerzõdés keretében. A civil-hatósági együttmûködés eredményeképpen a Felügyelet fogyasztóvédelmi szerepkörében kinyílhatott a vidéken élõ fogyasztók felé is, akik így már közvetlenül lakóhelyük körzetében fordulhatnak megbízható tanácsért és információért hozzáértõ szakemberekhez.
Az igen kedvezõ lakossági visszajelzésekre is tekintettel a PSZÁF új irodák megnyitásával és támogatásával további 2 éves idõtartamra kívánja a vidéki hálózatot mûködtetni. Eszerint várhatóan – a közösségi nyílt közbeszerzési eljárás lezárást követõen - idén áprilistól immár 11 megyeszékhelyen – Békéscsabán, Debrecenben, Egerben, Gyõrött, Miskolcon, Nyíregyházán, Pécsett, Székesfehérvárott, Szegeden, Szombathelyen és Zalaegerszegen – tevékenykednének a pénzügyi tanácsadó irodák.