Az Európai Bizottság közlekedésért felelõs alelnöke, Siim Kallas ezt mondta: „A Bizottság készen áll arra, hogy erejét nem kímélve támogassa szomszédait mûszaki és adminisztratív kapacitásaik kiépítésében és a repülésbiztonság területén adódó nehézségeik lehetõ leggyorsabb és leghatékonyabb leküzdésében. Amíg azonban ez a folyamat nem fejezõdik be, elsõ a biztonság. Ebben nem ismerünk kompromisszumot. Ha akár az Európai Unión belül, akár azon kívül bebizonyosodik, hogy egy légi fuvarozó mûködése nem biztonságos, a felmerülõ kockázatok kizárásának garantálása érdekében kötelességünk cselekedni.”
A hatályos repülésbiztonsági normák az európai légi közlekedés biztonságát a világ élvonalába emelték. Miközben az Európai Unió és tagállamai más országok biztonsági hatóságaival együttmûködve azon dolgoznak, hogy világszerte növeljék a biztonsági szabványok hatékonyságát, vannak olyan légitársaságok, amelyek a legalapvetõbb biztonsági elõírásoknak sem tesznek eleget.
Európában a biztonság további javítása érdekében az Európai Bizottság – a tagállamok repülésbiztonsági hatóságaival egyeztetve – elhatározta, hogy a nem biztonságosnak tekintett légitársaságok számára megtiltja az európai légtérben való mûködést.
A döntés a huszonhét EU-tagállam, Horvátország, Norvégia, Izland, Svájc és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) képviselõit tömörítõ Repülésbiztonsági Bizottság egyhangú véleménye alapján született meg. Az új lista a 2011 novemberében elfogadott legutóbbi listát váltja fel, és a Bizottság honlapján tekinthetõ meg.
Azt követõen, hogy néhány baleset és az EU repülõterein elvégzett földi ellenõrzések nyomán a Venezuelai Bolivári Köztársaságban engedélyezett Conviasa légitársasággal szemben több biztonsági jellegû aggály is felmerült, a repülésbiztonsági kockázatok mérséklése érdekében szükségessé vált a társaság mûködési tilalom alá helyezése. A Bizottság két másik venezuelai légi fuvarozót, az Estellar Latinoamericát és az Aerotuyt is részletes vizsgálatoknak vetett alá, ám velük kapcsolatban azt állapította meg, hogy egyelõre nincs szükség beavatkozásra. Ez utóbbi két légitársaság egyelõre fokozott ellenõrzés alatt marad.
Súlyos aggályok merültek fel a Líbiában engedélyezett légi fuvarozók repülésbiztonsági felügyeletével kapcsolatban is. Ezek nyomán intenzív egyeztetések kezdõdtek a líbiai polgári légi közlekedési hatóságokkal és a líbiai közlekedési miniszterrel. Az egyeztetések eredményeképpen a líbiai polgári légi közlekedési hatóságok az összes Líbiában engedélyezett légi fuvarozóval szemben korlátozásokat vezettek be, és – egyelõre 2012. november 22-ig – azonnali hatállyal megtiltották nekik, hogy az Európai Unióba repüljenek. Ennek alapján az Európai Bizottság a Repülésbiztonsági Bizottság teljes támogatása mellett úgy döntött, hogy a líbiai légi fuvarozókat nem szükséges felvenni az európai repülésbiztonsági listára. A Bizottság mindazonáltal szorosan figyelemmel fogja kísérni a líbiai hatóságok által bevezetett intézkedések végrehajtását.
Az európai repülésbiztonsági listán több olyan változtatást is végre kellett hajtani, amely azért vált szükségessé, mert a listával érintett egyes országokban módosult a létezõ légi fuvarozók köre.
Az Európai Bizottság végül elismeri Albánia, Aruba, Indonézia, Líbia, Oroszország és Pakisztán repülésbiztonsági felügyeleti hatóságainak az országuk légi közlekedési rendszerének reformja érdekében tett erõfeszítéseit, különösen pedig azt a törekvésüket, hogy javítsák a légi közlekedés biztonságának színvonalát, és garantálják a nemzetközi biztonsági elõírások hatékony és következetes alkalmazását. A Bizottság készen áll arra, hogy az ICAO-val, az EU tagállamaival és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséggel szoros együttmûködésben tevékenyen hozzájáruljon ezekhez a reformokhoz.
A Bizottság továbbra is teljes mértékben elkötelezett amellett, hogy támogassa a nemzetközi biztonsági elõírások betartásának lehetõség szerinti fokozását, ezért megbízta az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséget, hogy több államban közvetlen technikai segítségnyújtás révén támogassa az illetékes hatóságoknak a repülésbiztonság javítására irányuló munkáját.
Az aktualizált európai repülésbiztonsági listán huszonegy állam esetében az ott engedélyezett összes légi fuvarozó, összesen 279 ismert légitársaság szerepel – ezekkel szemben teljes mûködési tilalom van érvényben az Európai Unióban. Ezek az államok a következõk: Afganisztán, Angola, Benin, Dzsibuti, Egyenlítõi-Guinea, a Fülöp-szigetek, Gabon (három olyan fuvarozó kivételével, amelyek bizonyos korlátozásokkal és feltételekkel mûködhetnek), Indonézia (hat fuvarozó kivételével), Kazahsztán (egy olyan fuvarozó kivételével, amely bizonyos korlátozásokkal és feltételekkel mûködhet), Kirgizisztán, a Kongói Demokratikus Köztársaság, a Kongói Köztársaság, Libéria, Mauritánia, Mozambik, São Tomé és Príncipe, Sierra Leone, Szudán, Szváziföld és Zambia.
A lista öt további légitársaságot is tartalmaz: a suriname-i Blue Wing Airlinest, a ghánai Meridian Airwayst, a hondurasi Rollins Airt, a ruandai Silverback Cargo Freighterst és a venezuelai bolivári köztársaságbeli Conviasát.
Emellett a lista felsorol tizenegy olyan légi fuvarozót is, amelyre mûködési korlátozások vonatkoznak, és amelyeknek a mûködése az Európai Unióban szigorú feltételekhez van kötve: a már említett kazahsztáni Air Astanát, a koreai népi demokratikus köztársaságbeli Air Koryót, a ghánai Airlift Internationalt, a Comore-szigeteki Air Service Comorest, a gaboni Afrijetet, Gabon Airlinest és SN2AG-t, az iráni Iran Airt, az angolai TAAG Angola Airlinest, a madagaszkári Air Magagascart és a jordániai Jordan Aviationt.